Řeč světla ve veřejném prostoru
Language of light in the public space
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32297Identifikátory
SIS: 78202
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Novotná, Eva
Oponent práce
Novotná, Eva
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
30. 5. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
neon, reklama, světlo, architektura, světelné objekty, dvacáté století, české uměníKlíčová slova (anglicky)
Neon, advertisement, light, architecture, light objects, 20th century, Czech artRESUME V diplomové práci, Řeč světla ve veřejném prostoru, zpracovávám otázku role světla a světelných reklam ve vztahu k architektuře a volnému umění na území dnešní České republiky. Zajímám se o celkovou estetiku, ale i dobové podmínky, které tuto oblast ovlivnily, ať již umělecky, nebo technologicky. Pokouším se situaci v tehdejším Československu uvést do celosvětového kontextu. První část je věnována období největšího rozkvětu světelné reklamy, tedy dvacátým a třicátým letům. Pokouším jsem se o zmapování celkového vývoje světelné techniky a osvětlování vůbec. V uvedené době byla světelná reklama úzce spjata s architekturou. Na konkrétních příkladech staveb poukazuji na roli denního i umělého světla. Zmiňuji zde také dobové příklady volné umělecké tvorby, související se světlem. V druhé, obsáhlejší části, se zabývám světelnými reklamami především v období padesátých a šedesátých let, s ohledem na tehdejší ekonomickou, hospodářskou a politickou situaci, která úzce souvisela s tímto uměleckoprůmyslovým odvětvím. V průběhu výzkumu jsem dospěla k tomu, že role světelných reklam v sedmdesátých a osmdesátých letech klesla na minimum. Popisuji zde, proč se tak stalo a jak v této době vypadaly a v jaké nové formy se přetransformovaly. Závěrem své práce ve stručnosti popisuji situaci devadesátých let, kdy...
RESUME V diplomové práci, Řeč světla ve veřejném prostoru, zpracovávám otázku role světla a světelných reklam ve vztahu k architektuře a volnému umění na území dnešní České republiky. Zajímám se o celkovou estetiku, ale i dobové podmínky, které tuto oblast ovlivnily, ať již umělecky, nebo technologicky. Pokouším se situaci v tehdejším Československu uvést do celosvětového kontextu. První část je věnována období největšího rozkvětu světelné reklamy, tedy dvacátým a třicátým letům. Pokouším jsem se o zmapování celkového vývoje světelné techniky a osvětlování vůbec. V uvedené době byla světelná reklama úzce spjata s architekturou. Na konkrétních příkladech staveb poukazuji na roli denního i umělého světla. Zmiňuji zde také dobové příklady volné umělecké tvorby, související se světlem. V druhé, obsáhlejší části, se zabývám světelnými reklamami především v období padesátých a šedesátých let, s ohledem na tehdejší ekonomickou, hospodářskou a politickou situaci, která úzce souvisela s tímto uměleckoprůmyslovým odvětvím. V průběhu výzkumu jsem dospěla k tomu, že role světelných reklam v sedmdesátých a osmdesátých letech klesla na minimum. Popisuji zde, proč se tak stalo a jak v této době vypadaly a v jaké nové formy se přetransformovaly. Závěrem své práce ve stručnosti popisuji situaci devadesátých let, kdy...