Zobrazit minimální záznam

Simple experiments under the microscope
dc.contributor.advisorDrozd, Zdeněk
dc.creatorMalý, Jakub
dc.date.accessioned2017-04-26T22:38:05Z
dc.date.available2017-04-26T22:38:05Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/32983
dc.description.abstractCílem této práce je zaměřit se na několik středoškolských fyzikálních pokusů, které jsou vysvětlovány chybně nebo více způsoby anebo obsahují část, která je nějakým způsobem přehlížena. Vhodnou úpravou pokusu jsem chtěl chybná vysvětlení vyvrátit, rozhodnout, které je správné nebo doplnit chybějící vysvětlení. Nakonec jsem vybral čtyři pokusy. Všechny se dají najít v některé středoškolské učebnici fyziky či sbírce úloh a jejich vysvětlení zde buď není úplné, nebo není jednoznačné. Jsou to: Vedení elektrického proudu ve skle, kde jsem zjišťoval, proč zahřáté sklo vede elektrický proud. Archimédův zákon v plynech, kde jsem se snažil zjistit, proč bubliny vznášející se v CO2 po chvíli klesají ke dnu. Elektrostatický motor, kde jsem se snažil zjistit, co způsobuje rotaci motorku reprezentovaného PET lahví. A volný pád tenisového míčku, kde jsem zjišťoval, jak moc ovlivňuje dobu pádu odpor vzduchu a z jaké minimální výšky je potřeba vyhodit dva různě těžké tenisové míčky, aby byl rozdílný okamžik dopadu viditelný pouhým okem.cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this work is to focus on a few high school physics experiments, which are explain in several wals or incorrectly or contain a part that is somehow overlooked. Appropriate adjustment of the experiments I wanted to refute the false explanation, deside which is correct or complete lack of explanation. At the end, I chose four experiments. All of them can be found in any high school textbook or collection of tasks and their explanation are either incomplete or not clear. They are: Conducting electrical current in the glass, where I investigated why heated glass conduct current. Archimedes's law in gases, where I tried to find out, why the bubbles floating in CO2, are after while falling to the bottom. Electrostatic motor, where I tried to find out, what causes the rotation of the motor, which is represented by PET bottle. And a free fall of a tennis ball, where I was finding out, how much is a time of fall influenced by air resistance and what is the minimal height, from which have to be balls thrown, for detecting different moment of impact by the human eye.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.titleJednoduché pokusy pod drobnohledemcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-09
dc.description.departmentDepartment of Physics Educationen_US
dc.description.departmentKatedra didaktiky fyzikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId63440
dc.title.translatedSimple experiments under the microscopeen_US
dc.contributor.refereeMandíková, Dana
dc.identifier.aleph001386472
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of Physics and Mathematics at Higher Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství fyziky - matematiky pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programPhysicsen_US
thesis.degree.programFyzikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Physics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství fyziky - matematiky pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of Physics and Mathematics at Higher Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csFyzikacs_CZ
uk.degree-program.enPhysicsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem této práce je zaměřit se na několik středoškolských fyzikálních pokusů, které jsou vysvětlovány chybně nebo více způsoby anebo obsahují část, která je nějakým způsobem přehlížena. Vhodnou úpravou pokusu jsem chtěl chybná vysvětlení vyvrátit, rozhodnout, které je správné nebo doplnit chybějící vysvětlení. Nakonec jsem vybral čtyři pokusy. Všechny se dají najít v některé středoškolské učebnici fyziky či sbírce úloh a jejich vysvětlení zde buď není úplné, nebo není jednoznačné. Jsou to: Vedení elektrického proudu ve skle, kde jsem zjišťoval, proč zahřáté sklo vede elektrický proud. Archimédův zákon v plynech, kde jsem se snažil zjistit, proč bubliny vznášející se v CO2 po chvíli klesají ke dnu. Elektrostatický motor, kde jsem se snažil zjistit, co způsobuje rotaci motorku reprezentovaného PET lahví. A volný pád tenisového míčku, kde jsem zjišťoval, jak moc ovlivňuje dobu pádu odpor vzduchu a z jaké minimální výšky je potřeba vyhodit dva různě těžké tenisové míčky, aby byl rozdílný okamžik dopadu viditelný pouhým okem.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this work is to focus on a few high school physics experiments, which are explain in several wals or incorrectly or contain a part that is somehow overlooked. Appropriate adjustment of the experiments I wanted to refute the false explanation, deside which is correct or complete lack of explanation. At the end, I chose four experiments. All of them can be found in any high school textbook or collection of tasks and their explanation are either incomplete or not clear. They are: Conducting electrical current in the glass, where I investigated why heated glass conduct current. Archimedes's law in gases, where I tried to find out, why the bubbles floating in CO2, are after while falling to the bottom. Electrostatic motor, where I tried to find out, what causes the rotation of the motor, which is represented by PET bottle. And a free fall of a tennis ball, where I was finding out, how much is a time of fall influenced by air resistance and what is the minimal height, from which have to be balls thrown, for detecting different moment of impact by the human eye.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
dc.identifier.lisID990013864720106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV