Starozákonní konotace Kázání na hoře (podle Matouše)
Old Testament Conotations of Sermon on the Mount (according to Matthew)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33096Identifikátory
SIS: 94227
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dus, Jan
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Evangelická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra Nového zákona
Datum obhajoby
21. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Tato písemná práce z oboru novozákonní teologie si vytkla za cíl hledat starozákonní souvislosti tzv. Kázání na hoře, tedy souvislého celku učení Ježíše Nazaretského, které najdeme v 5.-7. kapitole Evangelia podle Matouše. Pro ujasnění bylo nutné nejdříve určit, co vlastně považovali tehdejší Židé za Písmo, protože kánon Bible v tzv. novozákonní době ještě nebyl přesně stanoven, zatímco jednotlivé knihy už svou závaznou písemnou podobu měly. Mezi řecky mluvícími Židy, žijícími ve světě, měl kánon jinou podobu než v Palestině. To lze přibližně vymezit psanou Tórou, tedy pěti knihami Mojžíšovými, Proroky a spisy, souhrnně nazývanými Tenakem. Pro potřebu této práce bylo důležité zkusit vystihnout, co za Bibli považoval sám Ježíš, a pak jeho představu srovnat s tím, co dnes nazýváme Starý zákon. Ježíšovo učení, jak ho známe z evangelií, se ovšem rabínským způsobem vztahovalo také k tzv. ústní Tóře a dalším pramenům. Obsahovým a jazykovým srovnáváním textů Kázání na hoře se Starým zákonem křesťanské Bible, a to na základě několika českých a světových komentářů a s přihlédnutím k několika novozákoníkům z židovských řad, se ukázalo, že vnitřní souvislost a provázanost Tenaku a Ježíšova učení je velice intenzivní a živá, někde věrná, jinde reformátorská. Můj původní předpoklad, že některým podstatným částem budou...
A thesis on "New Testament" Theology is aimed to search for the continuity with "Old Testament". A subject of the thesis is so called Sermon on the Mount which is recorded in Matthew 5-7. First, it was necessary to clarify what was considered as a Bible at the time of so called "New Testament" era since canonisation of scripture was not fixed by the Jewish authorities yet. Though, a written version of some of the books was already approved, there was a difference between the text of the Bible which was valid for the Jews living in Palestine and the one which was valid for the Greek speaking Jews in Diaspora. The Bible (also known by the acronym Tanakh) was composed by Torah (five books of Moses), Nevi'im (Prophets), and Ktuvim (Writings). For a sake of the thesis it was important to try to identify how was the Bible perceived by Jesus himself and then, to compare his perceiving with what we understand as an "Old Testament" today. Jesus's teaching - which we learned from the gospells - refered also as a rabbinic teaching to "oral Torah" and to the other sources as well. Several commentaries of Czech, non-Czech and also some Jewish schollars were used for analysis and were combined with a comparative study of "Sermon on the Mount" and Christian "Old Testament" by its content and its language. It has been...