dc.contributor.advisor | Moravcová, Mirjam | |
dc.creator | Kulhánková, Jana | |
dc.date.accessioned | 2021-09-06T16:20:30Z | |
dc.date.available | 2021-09-06T16:20:30Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/33237 | |
dc.description.abstract | This study gives an overview of the development of Maori forms of education in New Zealand and situates them within the realm of cultural revitalization. Secondly, it reflects the meaning of the education in Maori language and culture from the perspective of teachers and parents in Maori schools. The focus is on the contemporary Maori schools where Maori language is the medium of communication and Maori cultural values, knowledge, and customs are the norm. Since they are actively pursuing the goal of revitalizing and perpetuating Maori culture and language, these schools represent a symbol of Maori identity. My study refers to the existing research as well as to my continual field work in a kohanga reo kindergarten, and numerous visits to a bilingual unit and a kura kaupapa school in Dunedin, New Zealand. Rather than finding new facts, I attempt to examine the workings of a particular institution, and process of cultural learning and maintaining culture through learning Maori language. I come from the sociocultural approach to learning, in which cultural socialization parallels the language learning techniques utilised in kohanga reo. Eventually, this helps building one's cultural awareness and self-esteem. What are the particular techniques and activities ensuring this process of cultural... | en_US |
dc.description.abstract | Tato studie pojednává o vývoji vzdělávacích institucí vedených maorskou populací na Novém Zélandu. V druhém plánu sleduje reflexi významu vzdělávání maorských dětí v rodném jazyce v postojích zainteresovaných učitelů a rodičů. Zaměřuje se především na současné typy maorských škol, kde výuka probíhá v maorštině a kde jsou maorské kulturní hodnoty, vědění společenskou normou. Pro svůj podíl na revitalizaci a praktikování maorské kultury a jazyka představují maorské školy jeden ze symbolů moderního maorství. Má práce odkazuje na dosavadní studie, stejně jako na vlastní výzkum v konkrétním předškolním centru kohanga reo, doplněný o četné návštěvy maorské základní školy kura kaupapa a jedné z bilingvních tříd ve městě Dunedin na Jižním ostrově Nového Zélandu. Spíše než přinést nová zjištění je mým záměrem zaznamenat fungování konkrétní instituce a proces výuky jazyka, při kterém je jedinec současně vržen do vlastní kultury. Vycházím ze sociokulturního přístupu, podle kterého je proces osvojování si jazyka pomocí nejrůznějších technik aplikovaných v těchto školách provázen procesem kulturní socializace, jehož nedílným cílem je i vypěstování osobitého kulturního vědomí a sebehodnocení. Jak lze charakterizovat maorské učitele a co je vedlo k tomu, aby zde působili? Co vedlo rodiče žáků k volbě maorských... | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.title | Maori Challenges to Mainstream Education. Case Study of Native Schools in New Zealand | en_US |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2010 | |
dcterms.dateAccepted | 2010-09-23 | |
dc.description.department | PhD Anthropology | en_US |
dc.description.department | Doktorský program Antropologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.identifier.repId | 80659 | |
dc.title.translated | Maorské výzvy většinovému vzdělávání. Případová studie domorodých škol na Novém Zélandu | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Kandert, Josef | |
dc.contributor.referee | Šatava, Leoš | |
dc.identifier.aleph | 001271443 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | - | en_US |
thesis.degree.discipline | - | cs_CZ |
thesis.degree.program | Anthropology | en_US |
thesis.degree.program | Antropologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Doktorský program Antropologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::PhD Anthropology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | - | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | - | en_US |
uk.degree-program.cs | Antropologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Anthropology | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Tato studie pojednává o vývoji vzdělávacích institucí vedených maorskou populací na Novém Zélandu. V druhém plánu sleduje reflexi významu vzdělávání maorských dětí v rodném jazyce v postojích zainteresovaných učitelů a rodičů. Zaměřuje se především na současné typy maorských škol, kde výuka probíhá v maorštině a kde jsou maorské kulturní hodnoty, vědění společenskou normou. Pro svůj podíl na revitalizaci a praktikování maorské kultury a jazyka představují maorské školy jeden ze symbolů moderního maorství. Má práce odkazuje na dosavadní studie, stejně jako na vlastní výzkum v konkrétním předškolním centru kohanga reo, doplněný o četné návštěvy maorské základní školy kura kaupapa a jedné z bilingvních tříd ve městě Dunedin na Jižním ostrově Nového Zélandu. Spíše než přinést nová zjištění je mým záměrem zaznamenat fungování konkrétní instituce a proces výuky jazyka, při kterém je jedinec současně vržen do vlastní kultury. Vycházím ze sociokulturního přístupu, podle kterého je proces osvojování si jazyka pomocí nejrůznějších technik aplikovaných v těchto školách provázen procesem kulturní socializace, jehož nedílným cílem je i vypěstování osobitého kulturního vědomí a sebehodnocení. Jak lze charakterizovat maorské učitele a co je vedlo k tomu, aby zde působili? Co vedlo rodiče žáků k volbě maorských... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This study gives an overview of the development of Maori forms of education in New Zealand and situates them within the realm of cultural revitalization. Secondly, it reflects the meaning of the education in Maori language and culture from the perspective of teachers and parents in Maori schools. The focus is on the contemporary Maori schools where Maori language is the medium of communication and Maori cultural values, knowledge, and customs are the norm. Since they are actively pursuing the goal of revitalizing and perpetuating Maori culture and language, these schools represent a symbol of Maori identity. My study refers to the existing research as well as to my continual field work in a kohanga reo kindergarten, and numerous visits to a bilingual unit and a kura kaupapa school in Dunedin, New Zealand. Rather than finding new facts, I attempt to examine the workings of a particular institution, and process of cultural learning and maintaining culture through learning Maori language. I come from the sociocultural approach to learning, in which cultural socialization parallels the language learning techniques utilised in kohanga reo. Eventually, this helps building one's cultural awareness and self-esteem. What are the particular techniques and activities ensuring this process of cultural... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Doktorský program Antropologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990012714430106986 | |