Zobrazit minimální záznam

The Social Skills of Children with Mental Disabilities
dc.contributor.advisorHadj - Moussová, Zuzana
dc.creatorHrušková, Hedvika
dc.date.accessioned2017-03-17T11:57:39Z
dc.date.available2017-03-17T11:57:39Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/3349
dc.description.abstractDiplomová práce měla přinést více teoretických i empirických údajů o sociálních dovednostech u dětí s mentálním postižením ve srovnání s dětmi bez postižení. V průběhu seznamování se s tématem jsem si ujasnila významnost sociálních dovedností, jejich konkrétní podobu i některé charakteristické rysy. Dále jsem si uvědomila, jaký vliv může mít mentální postižení na psychický vývoj, tedy i vývoj sociálních dovedností. Právě v této části se znovu potvrdilo, jak vývoj jednotlivých oblastí osobnosti je propojený a nejde oddělovat (viz např. Vygotskij, 1976). Z literatury jsem u obou oblastí zjistila nejen důležité informace, ale i vědomí o nedostatcích dosavadních zkoumání, jak se mi zdálo. I když je jasné, že se mi jistě nepodařilo projít a porovnat všechnu literaturu ani českou, natož pak zahraniční, což není v rámci zhruba roční práce na diplomové práci možné. Přesto myslím, že můj zájem mě vedl kvěnování se literatuře, a tak pár postřehů může uvést, svědomím předchozí námitky. U sociálních dovedností mě překvapilo, že zájem autorů o toto téma byl spíše okrajový jako součást jiného fenoménu (např. sociální zralost jako součást školní zralosti, všeobecně pojaté sociální dovednosti jako to, co ve škole chybí, emoční kompetence bez vztahu k soc. dovednostem, role a pozice žáka - vliv sociální adaptovanosti)....cs_CZ
dc.description.abstractThe present thesis focuses on social skills of children with intellectual disabilities (mental retardation), whereby the acquisition of such skills by these children can have a fundamental influence on their integration into society. The notion of social skills was developed on the basis of unstructured participating observation of interactions among children with intellectual disabilities. A group of children without disabilities was used for comparison. The theoretical chapter is aimed at discussing two topics: "social skills" and "intellectual disabilities". Their joint treatment in literature is difficult to find, thus the main information was drawn from the two separate topics. At first the thesis deals with the theoretical definition of social skills and their significance for the individual. The definitions and specific examples facilitated the formation of a notion of which areas are encompassed by this term. The connection between specific manifestations of social behaviour and prior personality development proved to be of great importance. The evolutionary perspective has confirmed such a connection, while at the same time a general idea emerged of what social skills necessary for social interaction a young child at an early school age should master. Social skills play an important role at school...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleSociální dovednosti dětí s mentálním postiženímcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-01-24
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId21697
dc.title.translatedThe Social Skills of Children with Mental Disabilitiesen_US
dc.contributor.refereeDuplinský, Josef
dc.identifier.aleph000818661
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce měla přinést více teoretických i empirických údajů o sociálních dovednostech u dětí s mentálním postižením ve srovnání s dětmi bez postižení. V průběhu seznamování se s tématem jsem si ujasnila významnost sociálních dovedností, jejich konkrétní podobu i některé charakteristické rysy. Dále jsem si uvědomila, jaký vliv může mít mentální postižení na psychický vývoj, tedy i vývoj sociálních dovedností. Právě v této části se znovu potvrdilo, jak vývoj jednotlivých oblastí osobnosti je propojený a nejde oddělovat (viz např. Vygotskij, 1976). Z literatury jsem u obou oblastí zjistila nejen důležité informace, ale i vědomí o nedostatcích dosavadních zkoumání, jak se mi zdálo. I když je jasné, že se mi jistě nepodařilo projít a porovnat všechnu literaturu ani českou, natož pak zahraniční, což není v rámci zhruba roční práce na diplomové práci možné. Přesto myslím, že můj zájem mě vedl kvěnování se literatuře, a tak pár postřehů může uvést, svědomím předchozí námitky. U sociálních dovedností mě překvapilo, že zájem autorů o toto téma byl spíše okrajový jako součást jiného fenoménu (např. sociální zralost jako součást školní zralosti, všeobecně pojaté sociální dovednosti jako to, co ve škole chybí, emoční kompetence bez vztahu k soc. dovednostem, role a pozice žáka - vliv sociální adaptovanosti)....cs_CZ
uk.abstract.enThe present thesis focuses on social skills of children with intellectual disabilities (mental retardation), whereby the acquisition of such skills by these children can have a fundamental influence on their integration into society. The notion of social skills was developed on the basis of unstructured participating observation of interactions among children with intellectual disabilities. A group of children without disabilities was used for comparison. The theoretical chapter is aimed at discussing two topics: "social skills" and "intellectual disabilities". Their joint treatment in literature is difficult to find, thus the main information was drawn from the two separate topics. At first the thesis deals with the theoretical definition of social skills and their significance for the individual. The definitions and specific examples facilitated the formation of a notion of which areas are encompassed by this term. The connection between specific manifestations of social behaviour and prior personality development proved to be of great importance. The evolutionary perspective has confirmed such a connection, while at the same time a general idea emerged of what social skills necessary for social interaction a young child at an early school age should master. Social skills play an important role at school...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.identifier.lisID990008186610106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV