dc.contributor.advisor | Hadj - Moussová, Zuzana | |
dc.creator | Hrušková, Hedvika | |
dc.date.accessioned | 2017-03-17T11:57:39Z | |
dc.date.available | 2017-03-17T11:57:39Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/3349 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce měla přinést více teoretických i empirických údajů o sociálních dovednostech u dětí s mentálním postižením ve srovnání s dětmi bez postižení. V průběhu seznamování se s tématem jsem si ujasnila významnost sociálních dovedností, jejich konkrétní podobu i některé charakteristické rysy. Dále jsem si uvědomila, jaký vliv může mít mentální postižení na psychický vývoj, tedy i vývoj sociálních dovedností. Právě v této části se znovu potvrdilo, jak vývoj jednotlivých oblastí osobnosti je propojený a nejde oddělovat (viz např. Vygotskij, 1976). Z literatury jsem u obou oblastí zjistila nejen důležité informace, ale i vědomí o nedostatcích dosavadních zkoumání, jak se mi zdálo. I když je jasné, že se mi jistě nepodařilo projít a porovnat všechnu literaturu ani českou, natož pak zahraniční, což není v rámci zhruba roční práce na diplomové práci možné. Přesto myslím, že můj zájem mě vedl kvěnování se literatuře, a tak pár postřehů může uvést, svědomím předchozí námitky. U sociálních dovedností mě překvapilo, že zájem autorů o toto téma byl spíše okrajový jako součást jiného fenoménu (např. sociální zralost jako součást školní zralosti, všeobecně pojaté sociální dovednosti jako to, co ve škole chybí, emoční kompetence bez vztahu k soc. dovednostem, role a pozice žáka - vliv sociální adaptovanosti).... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The present thesis focuses on social skills of children with intellectual disabilities (mental retardation), whereby the acquisition of such skills by these children can have a fundamental influence on their integration into society. The notion of social skills was developed on the basis of unstructured participating observation of interactions among children with intellectual disabilities. A group of children without disabilities was used for comparison. The theoretical chapter is aimed at discussing two topics: "social skills" and "intellectual disabilities". Their joint treatment in literature is difficult to find, thus the main information was drawn from the two separate topics. At first the thesis deals with the theoretical definition of social skills and their significance for the individual. The definitions and specific examples facilitated the formation of a notion of which areas are encompassed by this term. The connection between specific manifestations of social behaviour and prior personality development proved to be of great importance. The evolutionary perspective has confirmed such a connection, while at the same time a general idea emerged of what social skills necessary for social interaction a young child at an early school age should master. Social skills play an important role at school... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Sociální dovednosti dětí s mentálním postižením | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2006 | |
dcterms.dateAccepted | 2006-01-24 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 21697 | |
dc.title.translated | The Social Skills of Children with Mental Disabilities | en_US |
dc.contributor.referee | Duplinský, Josef | |
dc.identifier.aleph | 000818661 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce měla přinést více teoretických i empirických údajů o sociálních dovednostech u dětí s mentálním postižením ve srovnání s dětmi bez postižení. V průběhu seznamování se s tématem jsem si ujasnila významnost sociálních dovedností, jejich konkrétní podobu i některé charakteristické rysy. Dále jsem si uvědomila, jaký vliv může mít mentální postižení na psychický vývoj, tedy i vývoj sociálních dovedností. Právě v této části se znovu potvrdilo, jak vývoj jednotlivých oblastí osobnosti je propojený a nejde oddělovat (viz např. Vygotskij, 1976). Z literatury jsem u obou oblastí zjistila nejen důležité informace, ale i vědomí o nedostatcích dosavadních zkoumání, jak se mi zdálo. I když je jasné, že se mi jistě nepodařilo projít a porovnat všechnu literaturu ani českou, natož pak zahraniční, což není v rámci zhruba roční práce na diplomové práci možné. Přesto myslím, že můj zájem mě vedl kvěnování se literatuře, a tak pár postřehů může uvést, svědomím předchozí námitky. U sociálních dovedností mě překvapilo, že zájem autorů o toto téma byl spíše okrajový jako součást jiného fenoménu (např. sociální zralost jako součást školní zralosti, všeobecně pojaté sociální dovednosti jako to, co ve škole chybí, emoční kompetence bez vztahu k soc. dovednostem, role a pozice žáka - vliv sociální adaptovanosti).... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The present thesis focuses on social skills of children with intellectual disabilities (mental retardation), whereby the acquisition of such skills by these children can have a fundamental influence on their integration into society. The notion of social skills was developed on the basis of unstructured participating observation of interactions among children with intellectual disabilities. A group of children without disabilities was used for comparison. The theoretical chapter is aimed at discussing two topics: "social skills" and "intellectual disabilities". Their joint treatment in literature is difficult to find, thus the main information was drawn from the two separate topics. At first the thesis deals with the theoretical definition of social skills and their significance for the individual. The definitions and specific examples facilitated the formation of a notion of which areas are encompassed by this term. The connection between specific manifestations of social behaviour and prior personality development proved to be of great importance. The evolutionary perspective has confirmed such a connection, while at the same time a general idea emerged of what social skills necessary for social interaction a young child at an early school age should master. Social skills play an important role at school... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990008186610106986 | |