Litanie
Litany
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3363Identifikátory
SIS: 18634
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mrňávek, Tomáš
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Teologie křesťanských tradic
Katedra / ústav / klinika
Institut ekumenických studií
Datum obhajoby
28. 2. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Bakalářská práce "Litanie" se zabývá původem liturgických průvodů nazývaných litanie a také litanií jako modlitební formou. Oba významy jsou vzájemně propojeny, protože zpěv litanií provázel věřící při průvodech. Původ jak průvodů, tak litanijní formy modliteb můžeme hledat v Byzanci, jejich používání v západní církvi prošlo vývojem a bylo přizpůsobeno západnímu křesťanství. První část se věnuje základní charakteristice litanie a invokace Kyrie eleison, na kterou navazuje kapitola o titulech a stationární bohoslužbě v Římě. Následující kapitoly se věnují litaniím jako součásti liturgie, zejména litaniím ke všem svatým. Text se zabývá historií této modlitební formy a srovnává několik konkrétních tvarů. V závěrečné části se pokouší nastínit vývoj litanie do budoucna. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This bachelor work "Litany" deals with the origin of liturgical processions called litanies and with the litany as a form of prayer. These two meanings are tightly connected as the singing of litanies was an inseparable part of the processions. The origin of the processions just as of the litany prayer form can be traced back to Byzantium, their use in the western Church has developed and been adapted to the western Christianity. The first part deals with the basic characteristics of litany and invocation Kyrie eleison and is followed by a chapter about titulars and stationary service in Rome. The next chapters focus on litanies as a part of liturgy, with a special attention to the Litanies of the Saints. The text pursues the history of this prayer form and compares some of them. In the concluding part it tries to outline the development of litany in the future. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)