Československá účast na Světové výstavě v Bruselu 1958 a její zobrazení v dobovém tisku
Czech sharing on Expo 1958 in Brusel and its image on contemporary press
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33982Identifikátory
SIS: 94264
Kolekce
- Kvalifikační práce [18149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sládková, Hana
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
1. 2. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
bruselský styl, Světová výstava v Bruselu, EXPO 58, ideologie, komunistický tisk, propaganda, úspěch ČeskoslovenskaKlíčová slova (anglicky)
Brussel's style, world exhibition, EXPO 58, ideology, propaganda, communist press, succes of Czechoslowakv čj EXPO 58 nám dodalo ztracenou uměleckou prestiž a navázalo tak na vysokou úroveň prvorepublikové kultury. Zároveň bylo i skvělou příležitostí pro KSČ, jak skrze média legitimizovat své počínání. Jenomže právě dobový tisk rozkrývá kontrast mezi snahou umělců čerpat z kulturní úrovně první republiky, aby bylo možno konkurovat světovým trendům a uměleckým směrům, a snahou o dodržení ideologické linie prostřednictvím socialistických představ o umění a jednostranně zaměřené (kulturní, společenské i umělecké) orientaci. Vlastní výstava i její zobrazení v dobovém tisku vykonstruovaly představu o bruselském snu, tedy o tom, jak by to mělo v Československu vypadat, nikoliv, jak to v reálu funguje. Všechna sledovaná média podala o Světové výstavě poměrně ucelený obraz, latentně či explicitně poznamenaný propagandou. Jako její mechanismy lze označit specifickou volbu slov a slovních spojení nebo třeba vyzdvihovaní určitých principů nad jiné. Volba těchto prostředků pro konkrétní naplnění propagandy závisí na kontextu sdělení. Obecně platí, že míra propagandistických tendencí média narůstá s těsností vazeb na KSČ. Čím těsnější, tím více dochází ke zkreslení reálného dění. V žádné případě nejde o vytváření fiktivních událostí či dějů, pouze o prezentaci vhodného úhlu pohledu na danou problematiku, který by...
v AJ The world exhibition in Brussels in 1958 marked an important event in the history of the Czechoslovakian totalitarian art history. Until today it is still a reminder of the high quality art handicraft, design and multimedia formation. In the atmosphere of the Cold war the EXPO 58 became a symbolical clash of the capitalist and socialist principles of government and a comparison of skills and abilities of their representatives (US and USSR). The attention of the visitors and the media surprisingly concentrated on the Czechoslovakian exposition, which apart from the traditional products presented also some new initiations in artistic and technological branches and contributed to the establishment of the so called Brussels life style. It was the Czechoslovakian success which helped the media to use the mechanisms of propaganda. Using three daily newspaper and two weekly magazines this work is trying to capture how was the Czechoslovakian participation showed to the public and what features of propaganda were used.