Gender a média v éře postmodernity: Odkrývání genderových stereotypů v současném českém reklamním diskurzu
Gender and Media in the Age of Post-Modernity: Revealing Gender Stereotypes in the Contemporary Czech Advertising Discourse
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34029Identifikátory
SIS: 94305
Kolekce
- Kvalifikační práce [18149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nečas, Vlastimil
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
1. 2. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
gender, genderové stereotypy, feminismus, maskulinita, femininita, diskurz, postmodernita, reklama, konzumní společnost, sémiotická analýza, stereotypizace, sociální kontrukce reality, mýtus, ideologie, distorze, simulace, simulakrum, hyperrealitaKlíčová slova (anglicky)
gender, gender stereotypes, feminism, maculinity, femininity, discourse, post-modernity, advertising, consumer society, semiotic analysis, stereotypization, social construction of reality, myth, ideology, distortion, simulation, simulacrum, hyperrealityCílem této diplomové práce bylo v prvé řadě se vůbec hlouběji zamyslet nad problematikou povahy zobrazování genderu v současných médiích. Vzájemný vztah genderu a médií v éře postmodernity jsme se snažili demonstrovat na pěti vybraných reklamních komunikátech zastupujících svou povahou odlišné aspekty zobrazování genderu jako stereotypní kategorie v současném českém reklamním diskurzu. V úvodní kapitole jsme si nastínili vývoj genderu jako společenské kategorie, řekli jsme si více o jeho historii, tradičních feminních a maskulinních atributech, stejně jako fluiditě genderu jako kategorie v optice postmodernity. Zároveň jsme si vymezili také vývoj feminismu a ustavení feministického paradigmatu. Následně jsme si představili pohled na gender v odlišných typech médií, zabývali jsme se podrobněji jeho vztahem k televizi jako médiu a vztahem genderu a reklamy. Předmětem teoretické části byl nástin vybraných pojmů z terminologie mediálních studií stěžejních pro účely této diplomové práce. Seznámili jsme se zde s koncepty souvisejícími s problematikou konstrukce reality v mediálních sděleních, zabývali jsme se rovněž feministickým pohledem na distorzi optiky nazírání genderu v mediálních sděleních a nastínili jsme si také základní pojmy z oblasti sémiotiky: diadické a triádické pojetí znaku a tři stupně...
ENGLISH SUMMARY The main objective of this thesis was to provide a complex perspective on the mutual relationship of gender and media in the age of post-modernity with a special attention to the stereotypical gender portrayal presented to us by the contemporary Czech advertising discourse. We chose to demonstrate this problematics through the methods of semiotic analysis on the analytical sample of 5 advertisements (consisting of selected TV commercials) representing various aspects of stereotypical gender images appearing in the today's Czech advertising contents. We then subjected these selected advertisements to the analytical methods in pursuit of finding the answers to the questions related to the media image of men, women and our society that the stereotypical gender depictions contained in these advertisements help to construct. Although many of these advertisements appear to be openly sexist or even misogynic on the first sight, using the mechanisms of semiotic analysis we came to a rather opposite conclusion proposing the analyzed contents are rather pro-feminine tending toward an extensive masculine critique. This result, however, is based mainly on the mechanisms of oppositional reading of the subjected texts. On the other hand, it is presumable that the "average media consumer" not having access...