Mediální krajina ve Španělsku
Media landscape in Spain
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34051Identifikátory
SIS: 94302
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Provecho López, Juan Ignacio
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
20. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Španělsko, mediální krajina, mediální systém, vývoj médií, legislativa, koncentrace vlastnictví, tisk, televize, rozhlasKlíčová slova (anglicky)
Spain, media landscape, media system, media development, legislation, ownership concentration, press, television, radioDiplomová práce "Mediální krajina ve Španělsku" si klade za cíl zmapovat současnou španělskou mediální scénu a aplikovat tak základní rysy a specifika fungování mediálního systému, tzv. modelu polarizovaného pluralismu tak, jak jej ve své knize Systémy médií v postmoderním světě popsali Hallin a Mancini a jehož charakteristiky kromě Španělska přiřazují i dalším zemím jižní Evropy (Itálie, Portugalsko, Řecko, okrajově i Francie). Deskripci samotného mediálního trhu tištěných a audiovizuálních médií předchází rozsáhlé kapitoly věnující se vývoji tištěných médií ve Španělsku od jeho počátků v 17. století až po současnost, mediální legislativě a koncentraci vlastnictví médií. Právě vývoj tisku (a ve dvacátém století i vývoj audiovizuálních médií) se stal pro své výjimečně těsné propojení médií a politiky určující pro dnešní podobu španělské mediální krajiny, a proto je mu v práci věnována největší pozornost. S historicko-politickým vývojem země a neustále se měnícím systémem státního uspořádání je spojena i častá změna legislativy (zejména tiskových zákonů), což Španělsko v tomto ohledu odlišuje od ostatních evropských států. Kapitoly o trhu tištěných a audiovizuálních médií poukazují na relativně slabou tradici čtenosti denního tisku (ve srovnání se zeměmi západní a severní Evropy) a naopak silnou...
The diploma thesis "The media landscape in Spain" aims to describe the contemporary Spanish media scene and apply the basic characteristics and particularities of the "polarized pluralist model" media system which was described by Hallin and Mancini in their book Comparing Media Systems and whose features are also allocated to other South European countries (Italy, Portugal, Greece and marginally also France) in addition to Spain. The description of the press and audiovisual media market itself is preceded by three extensive chapters dealing with press media development in Spain from its beginnings in the 17th century until today, media legislation and the concentration of media ownership. It was the development of the press (and, in the 20th century, the development of audiovisual media) which, due to its exceptionally close ties to politics, determined the shape of the contemporary Spanish media landscape, which is why the thesis focuses primarily on this topic. The historical and political development of the country and constantly changing systems of government led to frequent changes in law (press laws in particular), which makes Spain very different from other European countries in this aspect. The chapters dealing with the press and audiovisual media market refer to the weak tradition of...