Česká hudební televizní stanice Óčko jako kulturní průmysl v éře matrix médií
The Czech music
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34105Identifikátory
SIS: 94001
Kolekce
- Kvalifikační práce [18161]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vedral, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
22. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Česká komerční hudební televizní stanice Óčko, která začala vysílat pod označením Stanice O v roce 2002, je přeneseně důsledkem změn v oblasti evropského televizního vysílání od 80. let 20. století spojených především s digitalizací a deregulací televizního trhu. Óčko lze charakterizovat čtyřmi základními znaky, které určují podobu jeho vysílání. Jsou jimi zábava, propojení s novými médii (interaktivita), českost a masifikace. Všechny tyto znaky zaštiťuje podnikatelská logika (popisovaná především zástupci politické komunikace médií) jako základní princip určující podobu Óčka. Středobodem se tak v této souvislosti stává sledovanost. Přestože Óčko vzniklo v roce 2002, lze v jeho vysílání, právě skrze tuto ekonomickou logiku, spatřovat principy kulturního průmyslu, tak jak jej popsal Theodor Adorno (a Max Horkheimer) již v polovině 20. století. Současně lze na hudební televizní stanici Óčko nahlížet skrze aktuální přístupy mediálních studií, jako na příklad smrti vysílací televize v post-vysílací éře a příklad nástupu matrix médií. Základní charakteristické znaky televize Óčko, tedy zábavní role, konvergence s novými médii či interaktivita jsou totiž podstatou televize v post-vysílací éře. Ve vysílání Óčka lze však stále najít znaky éry předchozí, vysílací, a to skrze jeho důraz na národní charakter...
Czech commercial music television Ocko, which started its broadcasting in 2002 under the name Stanice O, is a consequence of changes in the European television industry in the 1980's. These changes were connected primarily with digitalization and deregulation of the television industry. Ocko can be described through its four basic characteristics that predeterminate its form. They are entertainment, media convergence (interactivity), Czechness, and massification. All of these characteristics are gathered under one principle: the economic logic (described primarily by political economy of communication), which creates the form of television Ocko. The central point than is TV ratings. Although Ocko started to broadcast in 2002, it is possible to find there (through its economic logic principles), the culture industry described by Theodor Adorno and Max Horkheimer in the mid 20th century. At the same time, Ocko can be seen through actual findings of theories of media studies as an example of a death of broadcast television in the post-broadcast era and as an example of the matrix medium. Basic features of Ocko - entertainment, convergence with new media or interactivity, are the main principles of the post-broadcasting era indeed. However, there are still some characteristics in Ocko television that...