Média jako zprostředkovatel národního sebevědomí: analýza vítězství československých hokejistů na mistrovství světa 1947
Media
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34134Identifikátory
SIS: 93984
Kolekce
- Kvalifikační práce [18147]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kraus, Jiří
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
21. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Československo, lední hokej, mistrovství světa 1947, publikum, eskapismus, národní identita, národní sebevědomíKlíčová slova (anglicky)
Czechoslovakia, ice hockey, 1947 World Championship, audience, escapism, national identity, national self-confidenceDiplomová práce "Média jako zprostředkovatel národního sebevědomí: analýza vítězství československých hokejistů na mistrovství světa 1947" se věnuje reflekci významné sportovní události v médiích a předpokládaným dopadům na publikum. Cílem této diplomové práce je popsat vztah mezi mediálními obsahy a národním sebevědomím a posoudit, jak média referovala o úspěchu československých hokejistů na mistrovství světa 1947. Na základě odborné literatury a předložených teoretických konceptů jsem stanovil hypotézu, že média se po 2. světové válce aktivně podílela na formování národního sebevědomí a posilování národní identity. Druhou hypotézu jsem zformuloval okolo konceptu eskapické funkce médií a tvrzení, že mediální obsahy referující o mistrovství světa vedly k aktivní odezvě u čtenářů. K tomuto účelu jsem srovnávací studii podrobil tři vybrané deníkové tituly: Lidovou demokracii, Rudé Právo a deník Práce. Předtím, než jsem začal tyto tituly analyzovat, zasadil jsem dobu konání mistrovství světa do historického kontextu s politickými i mediálními souvislostmi. Samotná analýza obsahů z vybraného období probíhala na základě bohatého teoretického rámce, v němž jsem popsal způsoby, jakými média působí na publikum, i důvody, proč publikum média užívá. Na závěr této diplomové práce předkládám konkrétní poznatky...
Diploma thesis "Media as an Agent of National Self-Confidence: Analysis of the Victory of the Czechoslovak Ice Hockey Players at the 1947 World Championship" deals with the reflection of the major sport event in the Czechoslovak media and how this reflection inspired the audience. The goal of this diploma thesis is to describe the dependance between the media coverage and the national self-confidence, which results from the national identity. Therefore, I focused on the chosen newspaper titles to analyze the content they produced during the 1947 Ice Hockey World Championship. I defined a hypothesis, based on observation and scholarly literature, that the media used the coverage to strengthen the national self-confidence and redefine the national identity. My second hypothesis was the idea, that this kind of coverage led to an active response among the audience. Before I started analyzing the three chosen titles (Lidova demokracie, Rude Pravo, Prace), I delivered complex structure of theoretical concepts, describing the influence media have towards the audience and also reasons why the members of the audience use media in their everyday life. I also focused on the historical and political context, as well as the media landscape that shaped the content of that time. I conducted the analysis and...