Gramatické kategorie "jmen" v učebnicích pro cizince - k metodologii výuky češtiny jako cizího jazyka
Declension in textbooks of Czech for foreigners - intended for methodology of instruction of Czech as second language
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3523Identifikátory
SIS: 26388
Kolekce
- Kvalifikační práce [23747]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šebesta, Karel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
6. 2. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
V současné době se výuka čeština pro cizince stále více rozšiřuje z akademického prostředí vysokých škol a univerzit jak domácích, tak zahraničních, (podrobně viz Hrdlička, 2000,111-112) na nichž má velmi dlouhou tradici, do sféry vzdělávacích institucí soukromých, které reagují na stále se zvyšující poptávku po výuce. Kromě zahraničních studentů českých univerzit a členů mezinárodních diplomatických sborů potřebují aktivní znalost češtiny také "šéfové" nadnárodních společností, kteří vedou místní pobočky a jejich týmy, i obyčejní imigranti, kteří přicházejí za pracovními příležitostmi a lepšími životními podmínkami. Tato stále rostoucí poptávka po češtině pro cizince upozorňuje na to, že didaktika češtiny jako cizího jazyka je rozpracována pouze v nezřetelných obrysech. Koncepce češtiny jako cizího jazyka je rozpracovaná v podstatě pouze z praktického hlediska, a to v četných učebnicích češtiny pro cizince, které se nejrůznějšími způsoby snaží dosáhnout cílů, jichž si jejich autoři stanovili. Didaktika cizích jazyků je v českém prostředí postulována a zkoumána jako svébytná vědecká disciplína, nicméně se domníváme, že vypracování oborové didaktika češtiny jako cizího jazyka je podmínkou pro ucelení didaktiky cizích jazyků jako teoretické discipliny v českém vědeckém prostředí. K teoretickým východiskům...
The thesi s intends to contribute to the methodology of teaching of Czech as a foreign language, name1y to focus on the way dec1ension is presented in textbooks of Czech for Foreigners. The first chapter of the paper outlines the main aspects of -- - ---- Didactics of second language acquisition, particularly main methodical" theories, curriculum, its goals and implementation in the courses, psychological basis of second language teaching and learning and, finally, the linguistic sources. The second chapter examines the current situation of Czech for foreigners, its needs and demands. The main emphasis is put on the textbooks analysis ~specially methods of dec1ension presentation. For the analysis I use 6 examples of textbooks which are either the most commonly used in the Czech Republic and Germany, or bring a specific approach to the dec1ension subject. The core of the paper is based on comparison of the horizontal and vertical structuring of dec1ension presentation in the examined textbooks and my suggestion of a possible altemative to both of the mentioned concepts. By using the advantages of both of them I try to create a compromise between them to make dec1ension teaching and learning more effective and attractive for both teachers and leamers. Moreover, I be1ieve that every attempt for a new...