dc.contributor.advisor | Šturma, Jaroslav | |
dc.creator | Krejčířová, Helena | |
dc.date.accessioned | 2017-03-20T12:46:42Z | |
dc.date.available | 2017-03-20T12:46:42Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/3537 | |
dc.description.abstract | In a theoretical part of the present study we describe history, epidemiology, ethiology, diagnostic classification, diagnostic criteria and clinical features of Asperger syndrome, comorbidity, theory of autism, differential diagnosis and diagnostic methods for the Asperger syndrome. A practical part of this study examines the validity and reliability of two diagnostic schedule - ASSQ - High-functioning Autism Spectrum Screening Questionnaire/Asperger Syndrome Screening Questionnaire - and ASAS - Australian Scale for Asperger Syndrome. ASSQ and ASAS are checklists for a completion on by lay informants when assessing symptoms characteristic of Asperger syndrome and other high-functioning autism spectrum disorders in children and adolescents with a normal intelligence. Data for the parent and teacher ratings in the samples (sample AUT comprised 42 6- to 16-years-old children (39 boys, 3 girls) with Asperger syndrome or high-functioning autism, the sample LMD comprised 143 cases (130 boys, 13 girls) with ADHD and leaming disorders and the control group of 163 participants (147 boys, 16 girls) from mainstream schools without any formal diagnosis) are presented along with various measures of reliability and validity. Optimal cut-off scores are estimated by the best ratio of the true positive rate (sensitivity) to... | en_US |
dc.description.abstract | V teoretické části naší práce popisujeme historii, epidemiologii, etiologii, diagnostická kritéria, klinický obraz Aspergerova syndromu, komorbiditu s dalšími poruchami, teorie podstaty vzniku autismu, diferenciální diagnostiku a diagnostické metody pro Aspergerův syndrom. Praktická část práce se snaží ověřit dva screeningové dotazníky - skandinávský ASSQ - Highfunctioning Autism Spectrum Screening Questionnairel Asperger Syndrome Screening Questionnaire a australskou škálu ASAS - Australian Scale for Asperger Syndrome. ASSQ a ASAS jsou screeningové metody obsahující položky popisující charakteristické symptomy Aspergerova syndromu či vysoce funkčního autismu, které se používají pro zachycení dětí a adolescentů s inteligencí v pásmu normy s problémy charakteristickými pro poruchy autistického spektra. Reliabilitu a validitu jsme zjišťovali na základě výsledků dotazníků, které vyplňovali rodiče a učitelé dětí (klinicky vzorek AUT obsahoval 42 6-16letých dětí (39 chlapců a 3 dívky) s Aspergerovým syndromem nebo vysoce funkčním autismem, vzorek LMD tvořily 143 děti (l30 chlapců, l3 dívek) s poruchami učení a chování a kontrolní skupina se skládala ze 163 dětí (147 chlapců a 16 dívek) z běžné populace bez formální diagnosy. Hraniční bod pro pozitivní screening jsme určovali na základě porovnávání senzitivity a... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Diagnostika Aspergerova syndromu: ověřovací studie české verze ASSQ a ASAS | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2006 | |
dcterms.dateAccepted | 2006-03-30 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 26584 | |
dc.title.translated | The diagnosis of Asperger syndrome: a pilot study of Czech version ASSQ and ASAS | en_US |
dc.contributor.referee | Drlíková, Eva | |
dc.identifier.aleph | 000646908 | |
thesis.degree.name | PhDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | V teoretické části naší práce popisujeme historii, epidemiologii, etiologii, diagnostická kritéria, klinický obraz Aspergerova syndromu, komorbiditu s dalšími poruchami, teorie podstaty vzniku autismu, diferenciální diagnostiku a diagnostické metody pro Aspergerův syndrom. Praktická část práce se snaží ověřit dva screeningové dotazníky - skandinávský ASSQ - Highfunctioning Autism Spectrum Screening Questionnairel Asperger Syndrome Screening Questionnaire a australskou škálu ASAS - Australian Scale for Asperger Syndrome. ASSQ a ASAS jsou screeningové metody obsahující položky popisující charakteristické symptomy Aspergerova syndromu či vysoce funkčního autismu, které se používají pro zachycení dětí a adolescentů s inteligencí v pásmu normy s problémy charakteristickými pro poruchy autistického spektra. Reliabilitu a validitu jsme zjišťovali na základě výsledků dotazníků, které vyplňovali rodiče a učitelé dětí (klinicky vzorek AUT obsahoval 42 6-16letých dětí (39 chlapců a 3 dívky) s Aspergerovým syndromem nebo vysoce funkčním autismem, vzorek LMD tvořily 143 děti (l30 chlapců, l3 dívek) s poruchami učení a chování a kontrolní skupina se skládala ze 163 dětí (147 chlapců a 16 dívek) z běžné populace bez formální diagnosy. Hraniční bod pro pozitivní screening jsme určovali na základě porovnávání senzitivity a... | cs_CZ |
uk.abstract.en | In a theoretical part of the present study we describe history, epidemiology, ethiology, diagnostic classification, diagnostic criteria and clinical features of Asperger syndrome, comorbidity, theory of autism, differential diagnosis and diagnostic methods for the Asperger syndrome. A practical part of this study examines the validity and reliability of two diagnostic schedule - ASSQ - High-functioning Autism Spectrum Screening Questionnaire/Asperger Syndrome Screening Questionnaire - and ASAS - Australian Scale for Asperger Syndrome. ASSQ and ASAS are checklists for a completion on by lay informants when assessing symptoms characteristic of Asperger syndrome and other high-functioning autism spectrum disorders in children and adolescents with a normal intelligence. Data for the parent and teacher ratings in the samples (sample AUT comprised 42 6- to 16-years-old children (39 boys, 3 girls) with Asperger syndrome or high-functioning autism, the sample LMD comprised 143 cases (130 boys, 13 girls) with ADHD and leaming disorders and the control group of 163 participants (147 boys, 16 girls) from mainstream schools without any formal diagnosis) are presented along with various measures of reliability and validity. Optimal cut-off scores are estimated by the best ratio of the true positive rate (sensitivity) to... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990006469080106986 | |