Mediální reflexe návratu režisérů 60. let do hrané filmové tvorby po vynucené tvůrčí pauze v době normalizace
Reflection in period newspapers of Czech directors of the sixties in the time of their return after the enforced work break
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/36519/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36519Identifikátory
SIS: 100950
Kolekce
- Kvalifikační práce [18229]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotný, David Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
16. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Cenzura, normalizace, Československý film, trezorové filmy, vynucená tvůrčí pauza, režiséři 60. let, Pražské jaro, tištěná média, filmová periodikaKlíčová slova (anglicky)
Censorship, Czechoslovakia normalization, Czechoslovak film company, vault films, enforced work break, directors of the sixties, Prague spring, press, film pressV této bakalářské práci je rozebírán rozsah a zejména způsob referování dobových médií o režisérech a jejich návratu do celovečerní hrané tvorby po vynucené tvůrčí pauze v době normalizace. Publikované články ve 4 vybraných denících a 3 týdenících jsou čerpány z bibliografií jednotlivých filmů, které vydal Národní filmový archiv. Jedná se o deníky Rudé právo, Mladá fronta, Lidová demokracie a Zemědělské noviny. Z filmových periodik je vzorek článků vybrán z časopisu Záběr, Kino a v malém množství i z časopisu Film a doba. Časové období je ohraničeno léty 1974 a 1979, v této době, dříve či později, zaznamenala návrat celá pětice vybraných režisérů, počínaje Věrou Chytilovou, Jiřím Menzelem, Hynkem Bočanem a konče Jurajem Jakubiskem a Františkem Vláčilem. Deníky publikovaly recenze spíše sporadicky, filmová periodika o českých a slovenských filmech pravidelně referovala formou reportáže, recenze, rozhovoru nebo několikařádkového avíza. Hodnocení režisérů a jejich filmů ze strany filmových kritiků záleželo na několika aspektech: na chování a současném postoji režiséra k socialistickému státu, na autorovi literární předlohy (pokud předlohou byl např. román), na tom, jak nově vzniklý film charakterizoval socialistickou společnost, také na smýšlení autora textu a výši oblíbenosti režiséra. Z analýzy článků...
The thesis finds out the manner and the range of reviewing comeback of directors and their new films after enforced work break during the Czechoslovak normalization. For the purpose of the research were chosen articles published in 4 daily newspapers, concerning Rudé právo, Mladá fronta, Lidová demokracie a Zemědělské noviny, and 3 special film periodicals Záběr, Kino and Film a doba. These periodicals were examined in period from 1974 to 1979, in the period of comeback of all chosen directors, starting with Věra Chytilová, Jiří Menzel, Hynek Bočan and ending with Juraj Jakubisko and František Vláčil. These daily newspapers occasionally publish the critics, by contrast the film periodicals review Czech and Slovak films very often wit reportages, critics, interview or short reporting. The evaluation of directors and their films depended on several aspects: first of all on the behavior of directors and attitude to socialistic state and politics, on the author of literature artwork (in case of novels for example), on characteristic of socialistic society presented by films and also on the author of certain critic. The best evaluation gets Menzel's film which was talking about socialistic workers and Vláčil's film, an adaptation of national socialistic writer Bohumil Říha's novel. The smallest review gets...