Mami, tati, znáte mé oblíbené celebrity? Role celebrit ve světě dětí-uživatelů masových médií
World of Children as Media Users
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36838Identifikátory
SIS: 92561
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wolák, Radim
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
13. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
děti, celebrita, společnost, masová média, socializace, volný čas, rodiče, učitelé, spolužáci, kamarádiKlíčová slova (anglicky)
children, celebrity, society, mass-media, socialisation, leisure time, parents, teachers, classmates, friendsPředkládaná bakalářská práce je rozdělena na dvě části. První z nich obsahuje teoretická východiska, tedy rešeršní zpracování literatury k danému tématu a přehled získaných teoretických poznatků. Zabývá se především pojmem celebrita z hlediska mediologie, vztahem celebrit a společnosti, významem celebrit v porovnání s reálnými autoritami, charakteristikou socializace a úlohou masových médií v jejím průběhu. Následuje pojednání o masové komunikaci − v čem je specifická, co dětem přináší či bere. V závěru první části jsou z pohledu vývojové psychologie charakterizována obě věková období dětí, jež jsou následně porovnávána v empirické části práce. Empirické šetření mapuje návyky konzumace masových médií u dětí. Zjišťuje především, jaké celebrity dnešní děti obdivují a jakou roli pro ně hrají. Obsahuje analýzu dat získaných z kvalitativně-kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníků rozdaných žákům čtvrtých a šestých ročníků Základní školy Polepy u Litoměřic. Cílem práce je získat informace o světě dětí - uživatelů masových médií.
This dissertation consists of two parts - a theoretical and an analytical, empirical part. In the theoretical segment, there is a summary of theoretical knowledge about celebrities and their relationship to society and the public, a comparison between celebrities and real authorities, an overview of mass-communication and its influence on the socialisation of children and a series of advantages and disadvantages of the impact of mass-communication on children. The final stage of the theoretical segment characterises, from the point of view of developmental psychology, the two age groups that will be compared in the second segment. The empirical segment answers such questions as how much do children use media in their leisure time, what types of media are most popular amongst them, which celebrities do the children admire and why are these celebrities important for them in particular. The empirical segment is based on analysis of data taken from questionnaires created purposely for qualitative-quantitative research. These questionnaires were given to students in the 4th and 6th grades of an elementary school in Polepy in the Czech Republic (ages 10/11 and 12/13 respectively). The goal of this dissertation is to show the trending habits of children as mass- media users.