Mediální obraz Rusů v karlovarském tisku
Media Image of Russians in Carlsbadˇs press
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36981Identifikátory
SIS: 92524
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubíčková, Vladimíra
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
13. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
média, cizinci, mediální obraz, Rusové, Karlovy Vary, kvantitativní obsahová analýzaKlíčová slova (anglicky)
media, foreigners, media image, Russians, Carlsbad, quantitative content analysis1 Abstrakt Práce se zabývá způsoby zobrazování Rusů v karlovarských médiích zkoumanými metodou kvantitativní obsahové analýzy. Výzkumný vzorek byl sestaven na základě výběru článků za roky 2006-2010 z databáze Mediasearch společnosti Newton Media, a.s. podle popsaných výběrových kritérii. Tato analýza je zasazena do kontextu vybraných sociologických teorií (zejm. pro vysvětlení kontextu vztahu ruské komunity k majoritnímu obyvatelstvu města) a vybraných teorií zabývajících se fungováním médií, se zvláštním důrazem na konstrukci obrazu cizineckých komunit. Výzkum pak ukazuje, jakým způsobem je obraz Rusů v karlovarském tisku stereotypizován, nakolik jsou zde Rusové individualizováni a s jakými tématy jsou články týkající se Rusů spojovány. Dalším výstupem analýzy je typologie článků o Rusech, která charakterizuje základní způsoby informování o této komunitě. Poměrně nízký počet článků týkajících se Rusů ukazuje nesnadnost přístupu této komunity do médií. Ukazuje se, že nejsilnější dva typy článků se týkají výstavby a vlastnictví nemovitostí spojené s Rusy a dále obecně soužití s ruskou komunitou. V těchto typech článků jsou Rusové jako aktéři upozaďováni a hlavní důraz je kladen na projevy jejich přítomnosti ve městě. Nedostupnost a uzavřenost skupiny jsou tak posilovány i spíše kategorizujícím obrazem ruské...
1 Abstract The thesis intends to explore the ways of creating the image of Carlsbad Russians in the mass media. These ways are researched by the quantitative content analysis. The sample for this analysis was constructed by a selection of articles from the years 2006-2010 from the Mediasearch database (provided by Newton Media, Corp.) according to described selection criteria. This analysis is set in the context of various sociological theories (esp. to explain the context of the relationship between the Russian community and local population) and several theories that focus on the functioning of media with a special emphasis on the construction of foreign communities' image. The research shows how the media image of Russians in the Carlsbad press has been stereotypized, to what extent they have been individualized in the articles and with which contextual topics they have been connected most often. Another output of the analysis is a typology which characterizes the basic modes of providing information about the community. Relatively low overall number of articles about the Russians shows the difficulty of access of the community to the media. It is demonstrated that in the two strongest types of articles, building and property ownership is connected with Russians and with cohabitation of the two ethnic...