Zobrazit minimální záznam

Perceived vs. observed inflation. Perceived inflation in connection with the euro adoption
dc.contributor.advisorSchwarz, Jiří
dc.creatorKlubíčková, Kateřina
dc.date.accessioned2017-04-27T17:02:49Z
dc.date.available2017-04-27T17:02:49Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/37238
dc.description.abstract(abstrakt) Práce se zabývá rozdílem mezi skutečnou a vnímanou inflací. Navazuje na literaturu zabývající se vnímanou inflací a rozdílem mezi inflací skutečnou a vnímanou. Stávající literaturu rozšiřuje práce o zevrubnou analýzu faktorů ovlivňujících rozdíl mezi skutečnou a vnímanou inflací (tzv. inflační gap) a jeho velikost. Po zavedení eura došlo ke zvětšení gapu a k vysvětlení tohoto faktu existuje mnoho teoretických vysvětlení. Práce shrnuje tyto důvody a pomocí informovanosti o euru mezi veřejností, makroekonomických (HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti atd.) a sociálních proměnných (pohlaví, věk) zjišťuje, co a v jaké míře velikost gapu ovlivňuje. Výsledkem je, že na velikost gapu má zásadní vliv především samotné zavedení eura. Velikost vlivu přechodu na euro je odlišná u mužů a žen, ale velmi podobná napříč věkovými skupinami. Vliv HICP a jeho složek v různých sektorech byl ve valné většině modelů významnější v obdobích, kdy země používala euro jako svou měnu. U zemí pozdějších vln zavedení eura se podařilo potvrdit hypotézu, že čím vyšší informovanost o euru mezi veřejností, tím menší rozdíl mezi skutečnou a vnímanou inflací.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with the difference between observed and perceived inflation. It builds on literature which focuses on perceived inflation and its difference from observed inflation. The thesis broadens existing literature with detailed analysis of factors affecting the difference between observed and perceived inflation (inflation gap) and its size. There are numerous theoretical explanations for the gap increase which followed the euro-changeover. This thesis summarizes these reasons and analyzes what and to what extent affects the size of the inflation gap using data about awareness about the euro among public, macroeconomic (GDP, rate of inflation, rate of unemployment etc.) and social variables (sex, age). Result of the analysis is that the size of the gap is affected particularly by the euro introduction. Extent of this impact differs for men and women, but is very similar across age groups. The impact of HICP and its components in various sectors was in most models larger in periods when countries were using euro as their national currency. Hypothesis stating that the higher is the awareness about the euro among public, the smaller is the inflation gap was confirmed in models considering later waves of the euro introduction.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectInflacecs_CZ
dc.subjectvnímaná inflacecs_CZ
dc.subjectrozdíl mezi skutečnou a vnímanou inflacícs_CZ
dc.subjectzavedení euracs_CZ
dc.subjectbilanční statistikacs_CZ
dc.subjectInflationen_US
dc.subjectperceived inflationen_US
dc.subjectgap between observed and perceived inflationen_US
dc.subjecteuro-changeoveren_US
dc.subjectbalance statisticen_US
dc.titleVnímaná versus skutečná inflace. Vnímaná inflace ve spojitosti se zaváděním euracs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-06-13
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId95902
dc.title.translatedPerceived vs. observed inflation. Perceived inflation in connection with the euro adoptionen_US
dc.contributor.refereeMartišková, Monika
dc.identifier.aleph001368066
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomicsen_US
thesis.degree.disciplineEkonomiecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomicsen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(abstrakt) Práce se zabývá rozdílem mezi skutečnou a vnímanou inflací. Navazuje na literaturu zabývající se vnímanou inflací a rozdílem mezi inflací skutečnou a vnímanou. Stávající literaturu rozšiřuje práce o zevrubnou analýzu faktorů ovlivňujících rozdíl mezi skutečnou a vnímanou inflací (tzv. inflační gap) a jeho velikost. Po zavedení eura došlo ke zvětšení gapu a k vysvětlení tohoto faktu existuje mnoho teoretických vysvětlení. Práce shrnuje tyto důvody a pomocí informovanosti o euru mezi veřejností, makroekonomických (HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti atd.) a sociálních proměnných (pohlaví, věk) zjišťuje, co a v jaké míře velikost gapu ovlivňuje. Výsledkem je, že na velikost gapu má zásadní vliv především samotné zavedení eura. Velikost vlivu přechodu na euro je odlišná u mužů a žen, ale velmi podobná napříč věkovými skupinami. Vliv HICP a jeho složek v různých sektorech byl ve valné většině modelů významnější v obdobích, kdy země používala euro jako svou měnu. U zemí pozdějších vln zavedení eura se podařilo potvrdit hypotézu, že čím vyšší informovanost o euru mezi veřejností, tím menší rozdíl mezi skutečnou a vnímanou inflací.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the difference between observed and perceived inflation. It builds on literature which focuses on perceived inflation and its difference from observed inflation. The thesis broadens existing literature with detailed analysis of factors affecting the difference between observed and perceived inflation (inflation gap) and its size. There are numerous theoretical explanations for the gap increase which followed the euro-changeover. This thesis summarizes these reasons and analyzes what and to what extent affects the size of the inflation gap using data about awareness about the euro among public, macroeconomic (GDP, rate of inflation, rate of unemployment etc.) and social variables (sex, age). Result of the analysis is that the size of the gap is affected particularly by the euro introduction. Extent of this impact differs for men and women, but is very similar across age groups. The impact of HICP and its components in various sectors was in most models larger in periods when countries were using euro as their national currency. Hypothesis stating that the higher is the awareness about the euro among public, the smaller is the inflation gap was confirmed in models considering later waves of the euro introduction.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990013680660106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV