Kultivovanost jazykového projevu a komunikační výuka ve škole
The Cultivation of Language Utterances and Communication Instruction in School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3755Identifikátory
SIS: 20815
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šamalová, Markéta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - ruský jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
16. 5. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Autor: Hana Hrubá Název: Kultivovanost jazykového projevu a komunikační výuka ve škole Místo: Praha Rozsah: 86 str. Popis obsahu: Předkládaná práce popisuje zpracování tématu komunikační výuka ve třech řadách učebnic pro 2. stupeň základních škol vypracovaných různými autory. Sleduje shodné a rozdílné rysy v pojetí komunikační výuky u jednotlivých autorů. Zabývá se zpracováním tématu komunikační výuky v kurikulárních dokumentech a odborných časopisech. V praktické části obsahuje cvičení na rozvíjení schopnosti žáků vytvářet kultivované mluvené projevy. Klíčová slova: kultivovanost, komunikační výuka, učebnice, odborné časopisy, mluvený projev, cvičení
This work contains three parts. The first part describes attitudes chosen by various authors towards the subject of communication training in three sets of textbooks for the second grade of basic schools, namely those by Vlastimil Styblík, Balkó and Zimová and Oldřich Uličný. The aim was to establish if there are differences in the attitudes of the individual authors and if so, what they are. The conclusion made is that in all basic principles the attitudes towards the communication training are the same, i.e. communication principle, integrity of texts with real life of pupils and main aim to increase ability of pupils to be able of a cultured and adequate speech. A significant difference is in a different level of the communication training within the subject of Czech language and literature. Although all three authors keep horizontal link between the individual parts of the subject - language, composition, literature, the level of integrity is different. VI. Styblík allocates a separate part to the communication training which includes chapters on individual composition forms. Authors Balkó and Zimová use a principle of integration in composition of their textbooks (i.e. integration of linguistic and composition texts). The composition texts are combined with the linguistic ones thus enabling to use...