Kvantitativní analýza jedné řady učebnic dějepisu
Quantitative Analysis of a History Textbook Series
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/38053/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38053Identifiers
Study Information System: 72030
Collections
- Kvalifikační práce [2256]
Author
Advisor
Referee
Opatrný, Aleš
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Theological education
Department
Department of Pastoral Theology and Law Sciences
Date of defense
6. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Bakalářská práce KVANTITATIVNÍ ANALÝZA JEDNÉ ŘADY UČEBNIC DĚJEPISU Autor práce: Josef Tejkal Vedoucí práce: Dr. Vojtěch Eliáš PRAHA 2010 Resumé Cílem bakalářské práce s názvem "Kvantitativní analýza jedné řady učebnic dějepisu" je analyzovat zastoupení křesťanské a církevní tématiky v učebnicích dějepisu pro 6. až 9. ročník základních škol, respektive 1. až 4. ročník osmiletých gymnázií. Autor práce v analýze sleduje nejen to, jaké je objemové zastoupení sledované tématiky v celku učební látky, ale sleduje také významový aspekt, tedy jaká pozornost je dané tématice v učebnicích věnována. Z obojího hlediska pak provádí celkové hodnocení jednotlivých učebnic a vyvozuje, jaký celkový obraz o dané tématice je žákům předkládán, což se snaží dát do vzájemné vazby k aktuálním postojům mladé generace vůči otázkám křesťanství a církve obecně.
Anglická anotace The aim of bachelor thesis titeled "Quantitative analysis of a Textbook of History" analyze the representation of Christian and religious themes in the history books for the 6th to 9th year primary schools, respectively, for the first to 4th year of the eight-year grammar schools. Author of the work follows not only what is volumetric representation of the reference topic in the whole didactic material, but also pursues the aspekt of the signifikance, ie what is the focus of the subject matter in textbooks devoted. From the perspective of both then carry out an overall evaluation of textbooks and deduces what the full picture of the subject matter is presented to pupils, which seeks to put into the interactions of the current attitudes of young people towards the issues of Christianity and the Church in general. Key words: Quantitative Analysis, Textbook of History, Christianity and Church, primary School, grammar School