dc.contributor.advisor | Machová, Světlana | |
dc.creator | Svátová, Dana | |
dc.date.accessioned | 2017-03-27T09:11:36Z | |
dc.date.available | 2017-03-27T09:11:36Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/3850 | |
dc.description.abstract | The object of my dissertation called Interrelations between question and answer in political interview is to make broad pragmatic analysis of dialogic texts printed in reputable daily press. This analysis is based on 43 interviews published in the Czech dailies "Právo" and "Lidové noviny". The dissertation deals, in the above mentioned sort of interview, in more detail with an issue of publicistic replicas and their influence on replicas of an informant. It is concerned with large number of certain questions (publicistic replicas are divided into replicas with declaratory question, complementary question, statement of interviewer with assumed answer of informant and reaction of journalist to replica of informant), then studies especially interview from strategy point of view used by journalist (manipulating particularly) and tactical strategies of informants (these are divided into defensive, offensive and manipulating). The dissertation also deals with relation of an interview to objectivity - the information one as well as journalistic. This kind of objectivity is mostly kept in interview. At the conclusion there is included the project with a published political interview at high school, actually public school, which can be realized during some special seminary or as supplementary learning to subject... | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce s názvem Vztah otázky a odpovědi v politickém interview si kladla za cíl provést všestrannou pragmatickou analýzu dialogických textů otiskovaných v tzv. seriózním tisku. U zmíněného typu interview se pak úžeji zabývala problematikou novinářských replik a jejich vlivu na repliky respondenta. Tato práce není primárně zaměřená na didaktickou činnost, nicméně její přínos pro vyučovací proces vidím v tom, že může být inspirací pro učitele střední školy a gymnázia, kteří chtějí svým studentům zprostředkovat vhled do analýzy dialogu. Nedělá si ambice být vyčerpávající, snaží se však komplexně postihnout problematiku psaného politického interview z hlediska novinářských replik, četností některých druhů otázek, především pak z hlediska strategií (především manipulativních) a taktických strategií respondentů. Terminologie práce vychází z prostudované literatury a snaží se jít v souladu s ní. Nutno říci, že terminologie v oblasti manipulativních a taktických strategií je přizpůsobována aktuální komunikační situaci, z níž vychází analyzovaný text, v pojmenování jednotlivých strategií nejsou přesně vymezené hranice, proto jsem zvolila třídění a pojmenování vlastní. Také v problematice druhu otázek se autoři jednotlivých studií zaměřených na tuto problematiku zcela neshodnou. Vycházím proto z... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Vztah otázky a odpovědi v politickém interview | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2006 | |
dcterms.dateAccepted | 2006-05-16 | |
dc.description.department | Katedra českého jazyka | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 20653 | |
dc.title.translated | Iterrelations between Questions and Answers in Political Interview | en_US |
dc.contributor.referee | Chejnová, Pavla | |
dc.identifier.aleph | 000518957 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Music | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchova | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra českého jazyka | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchova | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Music | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce s názvem Vztah otázky a odpovědi v politickém interview si kladla za cíl provést všestrannou pragmatickou analýzu dialogických textů otiskovaných v tzv. seriózním tisku. U zmíněného typu interview se pak úžeji zabývala problematikou novinářských replik a jejich vlivu na repliky respondenta. Tato práce není primárně zaměřená na didaktickou činnost, nicméně její přínos pro vyučovací proces vidím v tom, že může být inspirací pro učitele střední školy a gymnázia, kteří chtějí svým studentům zprostředkovat vhled do analýzy dialogu. Nedělá si ambice být vyčerpávající, snaží se však komplexně postihnout problematiku psaného politického interview z hlediska novinářských replik, četností některých druhů otázek, především pak z hlediska strategií (především manipulativních) a taktických strategií respondentů. Terminologie práce vychází z prostudované literatury a snaží se jít v souladu s ní. Nutno říci, že terminologie v oblasti manipulativních a taktických strategií je přizpůsobována aktuální komunikační situaci, z níž vychází analyzovaný text, v pojmenování jednotlivých strategií nejsou přesně vymezené hranice, proto jsem zvolila třídění a pojmenování vlastní. Také v problematice druhu otázek se autoři jednotlivých studií zaměřených na tuto problematiku zcela neshodnou. Vycházím proto z... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The object of my dissertation called Interrelations between question and answer in political interview is to make broad pragmatic analysis of dialogic texts printed in reputable daily press. This analysis is based on 43 interviews published in the Czech dailies "Právo" and "Lidové noviny". The dissertation deals, in the above mentioned sort of interview, in more detail with an issue of publicistic replicas and their influence on replicas of an informant. It is concerned with large number of certain questions (publicistic replicas are divided into replicas with declaratory question, complementary question, statement of interviewer with assumed answer of informant and reaction of journalist to replica of informant), then studies especially interview from strategy point of view used by journalist (manipulating particularly) and tactical strategies of informants (these are divided into defensive, offensive and manipulating). The dissertation also deals with relation of an interview to objectivity - the information one as well as journalistic. This kind of objectivity is mostly kept in interview. At the conclusion there is included the project with a published political interview at high school, actually public school, which can be realized during some special seminary or as supplementary learning to subject... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990005189570106986 | |