dc.contributor.advisor | Jirotková, Darina | |
dc.creator | Matalová, Irena | |
dc.date.accessioned | 2017-03-27T09:54:26Z | |
dc.date.available | 2017-03-27T09:54:26Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/3962 | |
dc.description.abstract | A b s tr a ct The thesis f ocuses on af ter school mathematical activities w hich may help the teacher to improve his education style. A notice board mathematical competition and a maths study g roup both named Ematika are the activities mentioned in this paper. The orig in of the notice board competition Ematika, the orig in of the name Ematika and the interpretation of this name in the thesis are also mentioned too. At the notice board mathematical competition the teacher puts various mathematical tasks on the notice board and the children solve individually the tasks they like in a g iven period of time. They g ive their solutions back to the teacher w ho evaluates them according to the arrang ed evaluating system. At the maths study g roup the teacher of f ers the tasks personally, not on the notice board. C hildren may solve individually or in g roups the task they like and the discussions f or various solutions are under w ay. Evaluation system has not been arrang ed yet. The teacher evaluates the children by oral assessment. At f irst the notice board mathematical competition w as led by a class teacher. I took on the activity conducting and af ter making an analysis of the current w ay of setting the tasks, the activity org anization and the evaluation system I set up new rules of the activity (I... | en_US |
dc.description.abstract | So u h r n Diplomová práce se zabývá mimovýukovými matematickými aktivitami, jejichž prostř ednictvím má uč itel možnost zlepšit svůj edukač ní styl. Konkré tními aktivitami jsou nástě nková matematická soutě ž a zájmový kroužek matematiky, které jsou nazvány Ematikou. Zmíně n je historický původ nástě nkové Ematiky, vznik názvu Ematika a pojetí tohoto názvu v té to práci. Nástě nková matematická soutě ž je aktivita, př i níž uč itel nabízí dě tem různé matematické ú lohy na nástě nce. Pokud ú loha dě ti zaujme, mohou ji v dané m č asové m termínu samostatně ř ešit. Svá ř ešení odevzdávají uč iteli. Podle dohodnuté ho hodnotícího systé mu uč itel dě tem př idě luje body za správné ř ešení. V zájmové m kroužku matematiky nabízí uč itel ú lohy osobně , nikoli prostř ednictvím nástě nky. Dě ti mohou ř ešit ú lohy, které je zaujmou, samostatně i ve skupinách. V př ípadě různých ř ešení probíhá diskuze, která nemusí být ř ízena uč itelem. Hodnotící systé m zatím nebyl zaveden. Uč itel dě ti hodnotí pouze slovně . Nástě nková Ematika byla nejprve vedena tř ídní uč itelkou. Př evzala jsem vedení, provedla analýzu stávajícího způsobu zadávání ú loh, org anizace č innosti, hodnocení výsledků a př i zohledně ní reakcí dě tí jsem vytvoř ila nová pravidla. Zkušenosti s nástě nkovou Ematikou vedly k založení zájmové ho... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Mimovýukové matematické aktivity jako nástroj hledání cest ke konstruktivistickému přístupu k vyučování | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2006 | |
dcterms.dateAccepted | 2006-05-16 | |
dc.description.department | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 21119 | |
dc.title.translated | Extra-curricular Mathematics Activities as a Tool for Finding a Way to Constructive Approaches to Instruction | en_US |
dc.contributor.referee | Slezáková, Jana | |
dc.identifier.aleph | 001189146 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | So u h r n Diplomová práce se zabývá mimovýukovými matematickými aktivitami, jejichž prostř ednictvím má uč itel možnost zlepšit svůj edukač ní styl. Konkré tními aktivitami jsou nástě nková matematická soutě ž a zájmový kroužek matematiky, které jsou nazvány Ematikou. Zmíně n je historický původ nástě nkové Ematiky, vznik názvu Ematika a pojetí tohoto názvu v té to práci. Nástě nková matematická soutě ž je aktivita, př i níž uč itel nabízí dě tem různé matematické ú lohy na nástě nce. Pokud ú loha dě ti zaujme, mohou ji v dané m č asové m termínu samostatně ř ešit. Svá ř ešení odevzdávají uč iteli. Podle dohodnuté ho hodnotícího systé mu uč itel dě tem př idě luje body za správné ř ešení. V zájmové m kroužku matematiky nabízí uč itel ú lohy osobně , nikoli prostř ednictvím nástě nky. Dě ti mohou ř ešit ú lohy, které je zaujmou, samostatně i ve skupinách. V př ípadě různých ř ešení probíhá diskuze, která nemusí být ř ízena uč itelem. Hodnotící systé m zatím nebyl zaveden. Uč itel dě ti hodnotí pouze slovně . Nástě nková Ematika byla nejprve vedena tř ídní uč itelkou. Př evzala jsem vedení, provedla analýzu stávajícího způsobu zadávání ú loh, org anizace č innosti, hodnocení výsledků a př i zohledně ní reakcí dě tí jsem vytvoř ila nová pravidla. Zkušenosti s nástě nkovou Ematikou vedly k založení zájmové ho... | cs_CZ |
uk.abstract.en | A b s tr a ct The thesis f ocuses on af ter school mathematical activities w hich may help the teacher to improve his education style. A notice board mathematical competition and a maths study g roup both named Ematika are the activities mentioned in this paper. The orig in of the notice board competition Ematika, the orig in of the name Ematika and the interpretation of this name in the thesis are also mentioned too. At the notice board mathematical competition the teacher puts various mathematical tasks on the notice board and the children solve individually the tasks they like in a g iven period of time. They g ive their solutions back to the teacher w ho evaluates them according to the arrang ed evaluating system. At the maths study g roup the teacher of f ers the tasks personally, not on the notice board. C hildren may solve individually or in g roups the task they like and the discussions f or various solutions are under w ay. Evaluation system has not been arrang ed yet. The teacher evaluates the children by oral assessment. At f irst the notice board mathematical competition w as led by a class teacher. I took on the activity conducting and af ter making an analysis of the current w ay of setting the tasks, the activity org anization and the evaluation system I set up new rules of the activity (I... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990011891460106986 | |