Pojetí žáka v díle J.A.Komenského
The Understanding of the Pupil in the Work of Comenius
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3964Identifiers
Study Information System: 20677
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Křivánek, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce si klade za cíl objasnit pojetí žáka v díle J. A. Komenského. Podklady pro zpracování tohoto tématu byly získány analýzou jeho významných pedagogických prací (Velké didaktiky, Nejnovější metody jazyků a Pampaedie). Ve všech těchto dílech představuje žák toho, kdo se učí od svého učitele. Učitel žáka předchází příklady, všestranně rozvíjí a zušlechťuje jeho osobnost. V Pampaedii je pojetí žáka rozšířeno na dobu celého životního období. Klíčová slova: Žák, učitel, výchovně vzdělávací proces, vedení, podřizování se, zušlechťování Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This diploma thesis wants to elucidate the conception of a disciple in Comenius' work. It is based on analysis of his noted pedagogic materials: Velká didaktika, Nej novější metoda jazyků and Pampaedie. In all these works the disciple is someone, who learns from his teacher. The teacher precedes the disciple by his own example, he develops and cultivates the disciple's personality. In Pampaedia the conception includes the whole life period. Key words: Disciple, teacher, educational process, leading, submission, cultivating. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)