Projektová metoda v programu Začít spolu
The Project Method in the Programme "Begin Together" (Začít spolu)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3972Identifiers
Study Information System: 20903
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce "Projektová metoda v programu Začít spolu" se zabývá pojetím výuky v kontextu evropského trendu výchovy a vzdělávání. Přibližuje východiska a strategie programu Začít spolu. Zaměřuje se na projektovou metodu a její podoby v uvedeném programu v primárním vzdělávání. Popisuje, jak pomocí akčního výzkumu zkvalitňovat pedagogické působení učitele. Analyzuje postup při vytváření podmínek k funkčnímu uplatňování projektové metody ve vyučování. Řeší některé problémy v souvislosti se zaváděním této metody do výuky. Porovnává různé podoby projektů v programu Začít spolu. Přináší popis několika realizovaných projektů. KLÍČOVÁ SLOVA: projektová metoda, projekt, program Začít spolu, klíčové kompetence, humanistické pojetí vyučování, výchova a vzdělávání orientované na dítě, konstruktivistické pojetí vyučování, kooperativní učení, akční výzkum Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The dissertation "Project Method in the Step by Step Programme" deals with the conception of teaching in the context of European trend of upbringing and education. It explains the principles and strategies of the Step by Step programme. It inquires into the project method and it's forms in abovementioned programme in primary education. It describes how to improve pedagogical effect of a teacher by an action research. It analyses the procedure of creation of conditions for effective application of the project method in teaching. It works with some problems in connection with implementation of this method into teaching. It compares various forms of projects in programme Step by Step. It brings a description of several realized projects. KEY WORDS: project method, project, programme Step by Step, key competences, humanistic conception of teaching, upbringing and education oriented on child, constructivistic conception of teaching, cooperative learning, action research Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)