Zobrazit minimální záznam

The Portrayal of German Culture in German-Language Textbooks
dc.contributor.advisorNečasová, Pavla
dc.creatorGeršlová, Marta
dc.date.accessioned2017-03-27T10:01:26Z
dc.date.available2017-03-27T10:01:26Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/3980
dc.description.abstractDiese Magisterarbeit beschäftigt sich mit dem Kulturbegriff und seiner Vermittlung im Fremdsprachenunterricht. Der erste, eher theoretische Teil dieser Arbeit, erläutert die Entwicklung und wissenschaftliche Auffassungen dieses Begriffs näher und macht dann seine Rolle und Funktion im Fremdsprachenunterricht transparent. Zugleich wird auch auf die Problematik der interkulturellen Kompetenz eingegangen, die oft gerade im Zusammenhang mit der Kulturvermittlung im Fremdsprachenunterricht auftaucht. Im zweiten, eher praktischen Teil, wird eine Analyse ausgewählter Lehrwerke für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache durchgeführt, die sich auf ein Kulturmerkmal der deutschen Kultur- Verhaltensmuster im Alltag- und seine Vermittlung konzentriert. Die Ergebnisse zeigen, dass die Möglichkeiten der meisten der analysierten Lehrwerke, die Entwicklung der interkulturellen Kompetenz bei tschechischen Schülern zu unterstützen, begrenzt sind. Die Persönlichkeit des Lehrers spielt eine wichtige Rolle, weil er den interkulturellen Ansatz im Unterricht Deutsch als Fremdsprache mit Hilfe von ergänzenden Materialien erreichen kann. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá pojmem kultura a jejím zprostředkováním ve vyučováni cizích jazyků. První, teoreticky zaměřená část této práce, objasňuje vývoj a vědecká pojetí tohoto pojmu a dále zprůhledňuje jeho roli a funkci ve vyučováni cizích jazyků. Zároveň pojednává i o tak zvané interkulturni kompetenci, která se často objevuje právě v souvislosti se zprostředkováním kultuiy ve vyučováni. V druhé, spíše prakticky zaměřené části, je provedena analýza vybraných učebnicových souborů německého jazyka, která se soustředí na jeden ze znaků kultury - vzoiy chováni v každodenním životě v německé kulturní oblasti - a na jejich zprostředkováni. Výsledky této analýzy ukázaly, že možnosti většiny těchto analyzovaných učebnic podporovat rozvoj interkulturni kompetence u českých žáků jsou omezené a že významnou roli v tomto procesu hraje učitel, který může i přesto s pomoci doplňujících materiálů interkulturni pojetí vyučováni německého jazyka realizovat. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleObraz německé kultury v učebnicových souborech německého jazykacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-05-22
dc.description.departmentKatedra germanistikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId21107
dc.title.translatedThe Portrayal of German Culture in German-Language Textbooksen_US
dc.contributor.refereeŠvermová, Dagmar
dc.identifier.aleph000445034
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Germanen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - německý jazykcs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra germanistikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - německý jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Germanen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá pojmem kultura a jejím zprostředkováním ve vyučováni cizích jazyků. První, teoreticky zaměřená část této práce, objasňuje vývoj a vědecká pojetí tohoto pojmu a dále zprůhledňuje jeho roli a funkci ve vyučováni cizích jazyků. Zároveň pojednává i o tak zvané interkulturni kompetenci, která se často objevuje právě v souvislosti se zprostředkováním kultuiy ve vyučováni. V druhé, spíše prakticky zaměřené části, je provedena analýza vybraných učebnicových souborů německého jazyka, která se soustředí na jeden ze znaků kultury - vzoiy chováni v každodenním životě v německé kulturní oblasti - a na jejich zprostředkováni. Výsledky této analýzy ukázaly, že možnosti většiny těchto analyzovaných učebnic podporovat rozvoj interkulturni kompetence u českých žáků jsou omezené a že významnou roli v tomto procesu hraje učitel, který může i přesto s pomoci doplňujících materiálů interkulturni pojetí vyučováni německého jazyka realizovat. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enDiese Magisterarbeit beschäftigt sich mit dem Kulturbegriff und seiner Vermittlung im Fremdsprachenunterricht. Der erste, eher theoretische Teil dieser Arbeit, erläutert die Entwicklung und wissenschaftliche Auffassungen dieses Begriffs näher und macht dann seine Rolle und Funktion im Fremdsprachenunterricht transparent. Zugleich wird auch auf die Problematik der interkulturellen Kompetenz eingegangen, die oft gerade im Zusammenhang mit der Kulturvermittlung im Fremdsprachenunterricht auftaucht. Im zweiten, eher praktischen Teil, wird eine Analyse ausgewählter Lehrwerke für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache durchgeführt, die sich auf ein Kulturmerkmal der deutschen Kultur- Verhaltensmuster im Alltag- und seine Vermittlung konzentriert. Die Ergebnisse zeigen, dass die Möglichkeiten der meisten der analysierten Lehrwerke, die Entwicklung der interkulturellen Kompetenz bei tschechischen Schülern zu unterstützen, begrenzt sind. Die Persönlichkeit des Lehrers spielt eine wichtige Rolle, weil er den interkulturellen Ansatz im Unterricht Deutsch als Fremdsprache mit Hilfe von ergänzenden Materialien erreichen kann. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra germanistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990004450340106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV