dc.contributor.advisor | Uhlířová, Jana | |
dc.creator | Kloudová, Blanka | |
dc.date.accessioned | 2017-03-27T10:04:05Z | |
dc.date.available | 2017-03-27T10:04:05Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/3989 | |
dc.description.abstract | The subject of the thesis is the integration of pre-school children with the handicap in the common kindergarten. The author attempted to create a complex approach of the integration of the handicapped pre-school child. The study consists of two parts: the theoretical and the practical one. In the theoretical part the author studies the legislation and the progress of the integration in the Czech Republic. This part is focused mainly on participants of the integration process - the family, children and the school. The conditions of integration are included and positives and possible risks that must be taken into consideration in the responsible approach to the integration, are showed. The practical part of the study describes the integration process in the common kindergarten in Prague 6. Parents, the teachers and the consultants comment the consequence of the integration process. In the final part of the study two cases of the integration is described in detail. The author showed that this process, in spite of number of the problems, brings an advantage for the every participant of the integration and thus it is advisable to continue with it. Key words: integration child with the handicap attitude to difference integration process of education Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | en_US |
dc.description.abstract | Tématem této práce je integrace předškolních dětí se zdravotním postižením v běžných mateřských školách. Záměrem autorky je vytvořit co nejkomplexnější přístup k problematice integrace předškolního dítěte se zdravotním postižením. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část zachycuje především legislativní východiska a vývoj integrace v České republice. Podrobněji se zabývá zúčastněnými v integračním procesu - rodinou, dítětem a školou. Dále zahrnuje podmínky integrace a poukazuje nejen na pozitiva, ale i na možná rizika, které si je třeba uvědomit při zodpovědném přístupu k integraci. Praktická část popisuje integrační proces v běžných mateřských školách v určitém regionu a v jedné konkrétní mateřské škole. K tomuto procesu se vyjadřovali rodiče, pedagogové a poradenští pracovníci. V závěru práce jsou popsány integrační cesty dvou dětí, jejichž prostřednictvím autorka přiblížila případným zájemcům o tuto problematiku, že přes všechna možná úskalí, která proces integrace provází, lze tento proces vnímat jako smysluplný pro všechny zúčastněné a stojí za to dál v této cestě pokračovat. Klíčová slova: integrace dítě s postižením postoj k rozdílnosti integrační proces ve vzdělávání Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Začleňování předškolních dětí se zdravotním postižením v mateřské škole | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2006 | |
dcterms.dateAccepted | 2006-05-18 | |
dc.description.department | Katedra primární pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 20759 | |
dc.title.translated | Integrating Pre-School Children with Health Problems in Nursery Schools | en_US |
dc.contributor.referee | Křivánek, Zdeněk | |
dc.identifier.aleph | 000444944 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pedagogy of Pre-School Age | en_US |
thesis.degree.discipline | Pedagogika předškolního věku | cs_CZ |
thesis.degree.program | Education | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra primární pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pedagogika předškolního věku | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Pedagogy of Pre-School Age | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tématem této práce je integrace předškolních dětí se zdravotním postižením v běžných mateřských školách. Záměrem autorky je vytvořit co nejkomplexnější přístup k problematice integrace předškolního dítěte se zdravotním postižením. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část zachycuje především legislativní východiska a vývoj integrace v České republice. Podrobněji se zabývá zúčastněnými v integračním procesu - rodinou, dítětem a školou. Dále zahrnuje podmínky integrace a poukazuje nejen na pozitiva, ale i na možná rizika, které si je třeba uvědomit při zodpovědném přístupu k integraci. Praktická část popisuje integrační proces v běžných mateřských školách v určitém regionu a v jedné konkrétní mateřské škole. K tomuto procesu se vyjadřovali rodiče, pedagogové a poradenští pracovníci. V závěru práce jsou popsány integrační cesty dvou dětí, jejichž prostřednictvím autorka přiblížila případným zájemcům o tuto problematiku, že přes všechna možná úskalí, která proces integrace provází, lze tento proces vnímat jako smysluplný pro všechny zúčastněné a stojí za to dál v této cestě pokračovat. Klíčová slova: integrace dítě s postižením postoj k rozdílnosti integrační proces ve vzdělávání Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | cs_CZ |
uk.abstract.en | The subject of the thesis is the integration of pre-school children with the handicap in the common kindergarten. The author attempted to create a complex approach of the integration of the handicapped pre-school child. The study consists of two parts: the theoretical and the practical one. In the theoretical part the author studies the legislation and the progress of the integration in the Czech Republic. This part is focused mainly on participants of the integration process - the family, children and the school. The conditions of integration are included and positives and possible risks that must be taken into consideration in the responsible approach to the integration, are showed. The practical part of the study describes the integration process in the common kindergarten in Prague 6. Parents, the teachers and the consultants comment the consequence of the integration process. In the final part of the study two cases of the integration is described in detail. The author showed that this process, in spite of number of the problems, brings an advantage for the every participant of the integration and thus it is advisable to continue with it. Key words: integration child with the handicap attitude to difference integration process of education Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990004449440106986 | |