Argumentace v medializaci komentátorských pořadů a teorie řečových aktů Johna Searla
Reasoning in medialisation of discuss programmes and J.Searle's Theory of Speech Acts
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40129Identifikátory
SIS: 111855
Kolekce
- Kvalifikační práce [18161]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kraus, Jiří
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
27. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Moderátor, argumentace, publicistika, diskurs, komunikační strategie, řečový akt, John SearleKlíčová slova (anglicky)
Moderator, argumentation, journalism, discourse, communication strategy, speech act, John SearleVzhledem k tomu, že veřejnoprávní televize se podílí na veřejném a politickém životě naší společnosti, domníváme se, že je nutné studovat argumentační kompetence moderátorů a především jejich roli při stimulaci veřejného mínění. Předmětem naší analýzy byla mluvená publicistika jako svébytná forma medializovaného diskursu. Zabývali jsme se moderátorskou rolí, socioprofesními aspekty tohoto povolání, s důrazem na studium verbálních projevů a konkrétních řečových aktů, které jsou užívány v moderátorském diskursu. Cílem studia komunikačních strategií moderátora veřejnoprávní televize bylo zaměřit se na jazykové schopnosti, kompetence a vybavenost moderátorů z hlediska hájení veřejného zájmu - vycházíme ze zákona o České televizi a Kodexu ČT. Zaměřili jsme se na konkrétní techniky a strategie moderátorského diskursu. Zkoumali jsme, jak moderátor dociluje navození jistoty, spolupráce a srozumitelnosti v komunikaci, stejně tak, jakým způsobem dociluje minimalizace manipulativní, či persvazivní komunikace. Moderátor by měl především zabraňovat jakýmkoli projevům manipulativní a persvazivní rétoriky, kterou by měl být schopen rozpoznat. K tomu mu slouží celý systém jazyka a všechny typy řečových aktů.
Given that public television is involved in the public and political life of our society, we believe that it should be necessary to study the debating skills of moderators and especially their role in stimulating public discussion. We explored the role of the moderator, socio-professional aspects of the profession, with emphasis on the study of verbal expression and specific speech acts, which are used in specific discourse. The aim of the study of the public television moderator's communication strategies is to focus on language skills, competences and facilities in terms of moderators defending the public interest - start from the Act on Czech Television and Czech Television Codex. We focused on specific techniques and strategies of the moderator's discourse. We investigated how the induction of the host achieves cooperation and clarity in communication, as well as how the moderator achieves a minimum of manipulative or persuasive communication. Moderators should in particular avoid any signs of manipulative or persuasive rhetoric, and they should be able to recognise this. For this they may use the entire system of the language and all types of speech acts.