Mediální konstrukce státnosti: programová skladba českých celoplošných televizních stanic během státních svátků po roce 1990
Media construction of statehood: Television scheduling for Czech nationwide television station during public holiday after 1990
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40152Identifiers
Study Information System: 97501
Collections
- Kvalifikační práce [18340]
Author
Advisor
Referee
Kruml, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce Mediální konstrukce státnosti: Programová skladba českých celoplošných televizních stanic během státních svátků po roce 1990 analyzuje programovou skladbu českých celoplošných televizních komerčních stanic a veřejnoprávního vysílatele z hlediska toho, jakým způsobem jednotlivé stanice zohledňují význam českých státních svátků a národní identity v programovém schématu počty a typy zařazených pořadů. Pro analytickou část byla vybrána volnější metoda komparace dat v kombinaci s dotazníkovým šetřením mezi televizními diváky. Komparativní analýza tvoří společně s teoretickými částmi podklad pro získání ucelené představy o dané problematice. Výsledky výzkumu a dotazníkového šetření ukázaly, že význam státních svátků pro českou společnost, respektive pro televizní stanice, je téměř úplně opomíjen. Pouze v případě veřejnoprávní České televize byly zařazeny některé tematické pořady reflektující státní svátek ve zvýšené míře, což lze přisoudit její společenské úloze a odpovědnosti.
Thesis Media constructions of statehood: Television scheduling for Czech nationwide television station during public holiday after 19900 analyzes the composition of Czech national television stations, commercial and public broadcasters in terms of how each station reflect importance of Czech national public holiday and national identity in the program schedule and the numbers and types of programs in the program schedule. For the analysis part was chosen the comparison of data in combination with a questionnaire survey among television viewers. This comparative analysis together with the other theoretical parts of thesis gives a coherent idea of the subject. Results of research and survey have shown that the significance of national public holiday to Czech society or for a television station is not important and is neglected. Only the public Czech Television has included some thematic programs reflecting national public holiday which can be attributed to its social role and responsibility.