Zobrazit minimální záznam

Predikční schopnost indikátorů důvěry: Analýza pro Českou republiku
dc.contributor.advisorHorváth, Roman
dc.creatorHerrmannová, Lenka
dc.date.accessioned2017-05-06T20:22:41Z
dc.date.available2017-05-06T20:22:41Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/40457
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá užitečností indikátorů důvěry pro krátkodobé předpovědi ekonomické situace v České republice. Dvěma odlišnými empirickými přístupy zkoumáme predikční schopnosti podnikatelského i spotřebitelského indikátoru důvěry. Nejprve pomocí logistické regrese predikujeme pravděpodobnost ekonomického zpomalení, které si definujeme jako nespojitou událost a následně za použití vektorové autoregrese odhadujeme přesné hodnoty reálného růstu HDP. Výsledky získané z pravděpodobnostních modelů ekonomického zpomalení potvrzují schopnost indikátorů důvěry odhadnout současnou ekonomickou situaci i předjímat ekonomické zpomalení jedno čtvrtletí dopředu. Výsledky modelů predikujících přesné hodnoty HDP jsou víceznačné. Nicméně index spotřebitelské důvěry signifikantně zpřesnil předpovědi základního modelu se standardními makroekonomickými proměnnými, a proto můžeme potvrdit jeho predikční schopnosti. Tento závěr byl nepřímo potvrzen také OECD, když byl indikátor spotřebitelské důvěry od dubna roku 2012 zahrnut do OECD kompozitního indikátoru hospodářského cyklu pro Českou republiku.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis assesses the usefulness of confidence indicators for short term forecasting of the economic activity in the Czech Republic. The predictive power of both the business confidence indicator and the customer confidence indicator is examined using two empirical approaches. First we predict the likelihood of economic downturn defined as a discrete event using logit models, later we estimate GDP growth out of sample forecasts in the framework of vector autoregression models. The results obtained from the downturn probability models confirm the ability of confidence indicators (especially the business confidence indicator) to estimate the current economic situation and to anticipate economic downturn one quarter ahead. Results from the out-of-sample GDP growth value forecasting are ambiguous. Nevertheless the customer confidence indicator significantly improved original forecasts based on a model with standard macroeconomic variables and therefore we conclude in favour of its predictive power. This result was indirectly confirmed by OECD as the Czech customer confidence indicator has been included as a new component in the OECD domestic composite leading indicator since April 2012.en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectindikátory důvěrycs_CZ
dc.subjectmakroekonomické predikcecs_CZ
dc.subjectvektorová autoregresecs_CZ
dc.subjectlogistická regresecs_CZ
dc.subjectconfidence indicatorsen_US
dc.subjectmacroeconomic forecastingen_US
dc.subjectvector autoregressionen_US
dc.subjectlogistic regressionen_US
dc.titleForecasting Ability of Confidence Indicators: Evidence for the Czech Republicen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-06-28
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId110839
dc.title.translatedPredikční schopnost indikátorů důvěry: Analýza pro Českou republikucs_CZ
dc.contributor.refereeMikolášek, Jakub
dc.identifier.aleph001483048
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomicsen_US
thesis.degree.disciplineEkonomiecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomicsen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá užitečností indikátorů důvěry pro krátkodobé předpovědi ekonomické situace v České republice. Dvěma odlišnými empirickými přístupy zkoumáme predikční schopnosti podnikatelského i spotřebitelského indikátoru důvěry. Nejprve pomocí logistické regrese predikujeme pravděpodobnost ekonomického zpomalení, které si definujeme jako nespojitou událost a následně za použití vektorové autoregrese odhadujeme přesné hodnoty reálného růstu HDP. Výsledky získané z pravděpodobnostních modelů ekonomického zpomalení potvrzují schopnost indikátorů důvěry odhadnout současnou ekonomickou situaci i předjímat ekonomické zpomalení jedno čtvrtletí dopředu. Výsledky modelů predikujících přesné hodnoty HDP jsou víceznačné. Nicméně index spotřebitelské důvěry signifikantně zpřesnil předpovědi základního modelu se standardními makroekonomickými proměnnými, a proto můžeme potvrdit jeho predikční schopnosti. Tento závěr byl nepřímo potvrzen také OECD, když byl indikátor spotřebitelské důvěry od dubna roku 2012 zahrnut do OECD kompozitního indikátoru hospodářského cyklu pro Českou republiku.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis assesses the usefulness of confidence indicators for short term forecasting of the economic activity in the Czech Republic. The predictive power of both the business confidence indicator and the customer confidence indicator is examined using two empirical approaches. First we predict the likelihood of economic downturn defined as a discrete event using logit models, later we estimate GDP growth out of sample forecasts in the framework of vector autoregression models. The results obtained from the downturn probability models confirm the ability of confidence indicators (especially the business confidence indicator) to estimate the current economic situation and to anticipate economic downturn one quarter ahead. Results from the out-of-sample GDP growth value forecasting are ambiguous. Nevertheless the customer confidence indicator significantly improved original forecasts based on a model with standard macroeconomic variables and therefore we conclude in favour of its predictive power. This result was indirectly confirmed by OECD as the Czech customer confidence indicator has been included as a new component in the OECD domestic composite leading indicator since April 2012.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990014830480106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV