Vývoj reprezentace Jiřího Kajínka v česképublicistice v roce 2010
Representation of Jiri Kajinek in Czech print in 2010
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40479Identifikátory
SIS: 102297
Kolekce
- Kvalifikační práce [18289]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hronová, Tereza
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
26. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Reprezentace, Konstrukce reality, Média, Publicistika, Kriminalita, Zločin, Sémiotika, Sémiotická analýza, Interpretace, Mediální obraz, Mýtus, Stereotyp, HrdinaKlíčová slova (anglicky)
Representation, Construction of reality, Media, Publicism, Criminality, Crime, Semiotics, Semiotic analysis, Interpretation, Media presentment, Myth, Stereotype, HeroTato práce se zabývá schopností médií konstruovat obraz zločinců demonstrovanou na případě Jiřího Kajínka. Kriminalita je téma, se kterým většina populace nemá bezprostřední zkušenost, a proto se musí spoléhat výhradně na informace, které jim předkládají média. Jiří Kajínek je nejznámějším českým vězněm a tato práce ve své praktické části zkoumá, jakým způsobem ho české publicistické tituly prezentovaly veřejnosti v roce 2010. Většina publicistických titulů totiž prostřednictvím nabízených sdělení Kajínkovi straní a neposkytují vyvážené informace. Toto stranění se projevuje především způsobem označení, která jsou v textech s Kajínkem spojována, tematickým rámcem a formou jednotlivých článků. Práce si dále všímá vlivu filmu Kajínek na jeho mediální obraz a jeho vývoj, a to jak z hlediska míry pokrytí, tak i způsobu reprezentace. Mezi jednotlivými zkoumanými tituly byly nalezeny odlišnosti v obou těchto aspektech, tedy jak v míře poskytnutého mediálního prostoru, tak v konstrukci mediálního obrazu.
The main concern of the thesis is the ability of the media to construct the image of criminals and it is demonstrated on the case of Jiří Kajínek. Criminality is a special topic most of the population has no personal experience with, and, therefore, they have to rely completely on the information offered by media. Jiří Kajínek is the most famous czech prisoner and, in its practical part, the thesis tries to explore the way the publicistic titles presented his case to public in 2010. Most of the examined titles takes Kajínek's side and does not offer balanced information regarding the case. This partiality is reflected mainly in the way of signification associated with Kajínek, in the framing and in the form of particular articles. The thesis then observes the influence of the Kajínek movie on his media presentment and its development. It focuses at the amount of media space given as well as at the way of the representation itself. Differences in both aspects have been found in particular titles.