Zobrazit minimální záznam

Religious Education at Primary and Secondary School. A Public Attitudes to the Question.
dc.contributor.advisorLiguš, Ján
dc.creatorOndrejková, Kateřina
dc.date.accessioned2017-03-27T10:26:43Z
dc.date.available2017-03-27T10:26:43Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/4062
dc.description.abstractMy diploma thesis is divided into two parts - the theoretical one and the practical one. In my opinion, people perceive religion as a natural part of the general education, according to the bibliography and my own experience. Not only this. People, mainly young people, are open-minded to faith. It assumes people are able to understand these things which only religion can bring them. It pays heed to this topic in the practical part of my work. There is also an emphasis on the school teaching of religion in history in this work. It concerns the personality of teacher who teaches religion (the qualification of the teacher of religion). Furthermore, it also concerns the status of religion, the church schools and Churches in the contemporary rule of law in the Czech Republic.en_US
dc.description.abstractTato práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou část. V teoretické části se věnuji náboženské výuce a výchově v průběhu dějin, zabývám se osobností učitele náboženství (předpoklady a hlavní požadavky na osobnost učitele náboženství) a v neposlední řadě také postavením náboženství, církevních škol a církví v současném právním řádu České republiky. V praktické části jsem se zaměřila na konkrétní názory tří zkoumaných skupin - rodičů, žáků a pedagogů jedné pražské základní školy. Na jejich postoje k náboženství obecně, postoje ke křesťanství a jiným náboženstvím. Zjišťovala jsem jejich názor na možnost výuky náboženství na školách. Pokusila jsem se zjistit, jaké vidí dnešní rodiče důvody pro a proti výuce náboženství.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Husitská teologická fakultacs_CZ
dc.titleVýuka náboženství na ZŠ a SŠ. Postoj veřejnosti k tomuto problému.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-05-16
dc.description.departmentHTF - Katedra praktické teologie, ekumenismu a mezilidské komunikacecs_CZ
dc.description.facultyHusitská teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyHussite Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId330
dc.title.translatedReligious Education at Primary and Secondary School. A Public Attitudes to the Question.en_US
dc.contributor.refereeStrašíková, Blanka
dc.identifier.aleph002053562
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching of Religion, Ethics and Philosophyen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství náboženství, etiky a filozofiecs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csHusitská teologická fakulta::HTF - Katedra praktické teologie, ekumenismu a mezilidské komunikacecs_CZ
uk.faculty-name.csHusitská teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enHussite Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csHTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství náboženství, etiky a filozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching of Religion, Ethics and Philosophyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou část. V teoretické části se věnuji náboženské výuce a výchově v průběhu dějin, zabývám se osobností učitele náboženství (předpoklady a hlavní požadavky na osobnost učitele náboženství) a v neposlední řadě také postavením náboženství, církevních škol a církví v současném právním řádu České republiky. V praktické části jsem se zaměřila na konkrétní názory tří zkoumaných skupin - rodičů, žáků a pedagogů jedné pražské základní školy. Na jejich postoje k náboženství obecně, postoje ke křesťanství a jiným náboženstvím. Zjišťovala jsem jejich názor na možnost výuky náboženství na školách. Pokusila jsem se zjistit, jaké vidí dnešní rodiče důvody pro a proti výuce náboženství.cs_CZ
uk.abstract.enMy diploma thesis is divided into two parts - the theoretical one and the practical one. In my opinion, people perceive religion as a natural part of the general education, according to the bibliography and my own experience. Not only this. People, mainly young people, are open-minded to faith. It assumes people are able to understand these things which only religion can bring them. It pays heed to this topic in the practical part of my work. There is also an emphasis on the school teaching of religion in history in this work. It concerns the personality of teacher who teaches religion (the qualification of the teacher of religion). Furthermore, it also concerns the status of religion, the church schools and Churches in the contemporary rule of law in the Czech Republic.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Husitská teologická fakulta, HTF - Katedra praktické teologie, ekumenismu a mezilidské komunikacecs_CZ
dc.identifier.lisID990020535620106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV