Zobrazit minimální záznam

Education Problems of Roma (Gypsies)
dc.contributor.advisorMazáčová, Nataša
dc.creatorRopek, Pavel
dc.date.accessioned2017-03-27T10:31:49Z
dc.date.available2017-03-27T10:31:49Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/4080
dc.description.abstractMy central tendency is to make good or not to make good that Gypsies' relation to the education and institutions of education is negative and also to specify factors which influence this situation. We can consider that as a fall of the bad situation with education of Gypsies. I made a decision to evidence this tendency by two researches. The first of them was focused on confrontation of opinions on problems with education of Gypsies by teachers who work at common elementary schools. I've chosen two different elementary schools which are situated in different conditions and localities. I've elected list of questions as a method of research. Results of these questionaries show that there isn't difference in the opinion on problems with Gipsy education dependent on location and conditions of place where was done this research. This research shows that address teachers considered Gypsies relation to education as a negative. The second research was focused on opinions of teachers who are used to work with Gipsy children and opinions of Gypsies themselves as well. I chose list of questions as a method of research again. Results of teacher's answers show that they consider Gypsies relation to education as a bad but result of Gipsy answers show that they have positive relation to the education. This research...en_US
dc.description.abstractÚstředním cílem této práce je dokázat nebo vyvrátit, že vztah romského etnika ke vzdělávání a vzdělávacím institucím je negativní a současně vymezit faktory, které mají na tuto skutečnost vliv. Za dopad této skutečnosti pak lze považovat současnou špatnou situaci v problematice vzdělávání Romů. Tento cíl jsem se rozhodl doložit dvojí cestou. První je srovnávací výzkum mezi učiteli dvou základních škol. Pomocí dotazníků jsem zjišťoval jejich názor, který by mi stanovený cíl podložil nebo vyvrátil. Vedlejším zájmem při tomto výzkumu bylo doložit zda na počet romských žáků ve škole má vliv umístění a současně zda-li se tento vliv promítá i do názorového spektra oslovených pedagogů. Druhou cestou byl výzkum provedený v jedné lokalitě. Mezi učiteli speciální základní školy a uvnitř romské komunity. Zde jsem se opět formou dotazníků rozhodl získat nezbytně nutné informace. Tato kapitola zpracovává problematiku vzdělávání Romů z pohledu učitelů i samotných Romů. Touto formou jsem do své práce zahrnul i názory zástupců romského etnika.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Husitská teologická fakultacs_CZ
dc.titleProblematika vzdělávání Romůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-05-18
dc.description.departmentHTF - Katedra učitelstvícs_CZ
dc.description.facultyHusitská teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyHussite Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId445
dc.title.translatedEducation Problems of Roma (Gypsies)en_US
dc.contributor.refereeSyslová, Hana
dc.identifier.aleph002053588
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching of Religion, Ethics and Philosophyen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství náboženství, etiky a filozofiecs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csHusitská teologická fakulta::HTF - Katedra učitelstvícs_CZ
uk.faculty-name.csHusitská teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enHussite Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csHTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství náboženství, etiky a filozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching of Religion, Ethics and Philosophyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csÚstředním cílem této práce je dokázat nebo vyvrátit, že vztah romského etnika ke vzdělávání a vzdělávacím institucím je negativní a současně vymezit faktory, které mají na tuto skutečnost vliv. Za dopad této skutečnosti pak lze považovat současnou špatnou situaci v problematice vzdělávání Romů. Tento cíl jsem se rozhodl doložit dvojí cestou. První je srovnávací výzkum mezi učiteli dvou základních škol. Pomocí dotazníků jsem zjišťoval jejich názor, který by mi stanovený cíl podložil nebo vyvrátil. Vedlejším zájmem při tomto výzkumu bylo doložit zda na počet romských žáků ve škole má vliv umístění a současně zda-li se tento vliv promítá i do názorového spektra oslovených pedagogů. Druhou cestou byl výzkum provedený v jedné lokalitě. Mezi učiteli speciální základní školy a uvnitř romské komunity. Zde jsem se opět formou dotazníků rozhodl získat nezbytně nutné informace. Tato kapitola zpracovává problematiku vzdělávání Romů z pohledu učitelů i samotných Romů. Touto formou jsem do své práce zahrnul i názory zástupců romského etnika.cs_CZ
uk.abstract.enMy central tendency is to make good or not to make good that Gypsies' relation to the education and institutions of education is negative and also to specify factors which influence this situation. We can consider that as a fall of the bad situation with education of Gypsies. I made a decision to evidence this tendency by two researches. The first of them was focused on confrontation of opinions on problems with education of Gypsies by teachers who work at common elementary schools. I've chosen two different elementary schools which are situated in different conditions and localities. I've elected list of questions as a method of research. Results of these questionaries show that there isn't difference in the opinion on problems with Gipsy education dependent on location and conditions of place where was done this research. This research shows that address teachers considered Gypsies relation to education as a negative. The second research was focused on opinions of teachers who are used to work with Gipsy children and opinions of Gypsies themselves as well. I chose list of questions as a method of research again. Results of teacher's answers show that they consider Gypsies relation to education as a bad but result of Gipsy answers show that they have positive relation to the education. This research...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Husitská teologická fakulta, HTF - Katedra učitelstvícs_CZ
dc.identifier.lisID990020535880106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV