Slezské řezané barokní sklo ve sbírce Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Silesian Baroque Cut Glass in the collection of Museum of Decorative Arts in Prague
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41258Identifikátory
SIS: 85435
Kolekce
- Kvalifikační práce [2256]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Schöttner, Jan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
4. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Slezsko-baroko-sklo-řezba-řezáčKlíčová slova (anglicky)
Silesia-Baroque period-glass-glass cutting-glass cutterDiplomová práce "Slezské řezané barokní sklo ve sbírce Uměleckoprůmyslového musea v Praze" se zabývá slezským řezaným barokním sklem ve sbírce Uměleckoprůmyslového musea v Praze v rozmezí od poslední čtvrtiny 17. století do třetí čtvrtiny 18. století. V práci je popsána technika řezání a její historie. Dále se práce zabývá počátky řezby ve Slezsku, které jsou spjaty s rodinou hrabat Schaffgotschů na území Hirschberger Talu. Neopomenutelná je též osoba slavného řezáče skla Friedricha Wintera, který měl společně se svou dílnou výrazný vliv na slezskou řezbu v následujících desetiletích. V práci jsou rovněž zmíněni další významní řezáči, především pak Christian Gottfried Schneider. Pro správné časové i místní zařazení jsou velmi důležité kapitoly zabývající se tvarovým a ornamentálním vývojem slezských řezaných barokních skel. Na první textovou část práce navazuje katalog s vybranými předměty ze sbírky Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Většina těchto předmětů nebyla dosud publikovaná. Pokud se v literatuře díla z katalogu objevila, často jim nebylo věnováno příliš mnoho pozornosti.
The Diploma thesis "Silesian Baroque Cut Glass in the collection of Museum of Decorative Arts in Prague" deals with the collection of Silesian Baroque cut glass at the Museum of Decorative Arts in Prague spanning from the last quarter of the 17th century to the third quarter of the 18th century. The thesis describes the technique of glass cutting and its history. It also deals with the beginnings of glass cutting in Silesia, which are associated with the Schaffgotsch family in the Hirschberger Valley. Worth mentioning is also the renowned glass cutter Friedrich Winter, who along with his glass workshop substantially influenced Silesian glass cutting in the following decades. The thesis also mentiones other well-known glass cutters, particularly Christian Gottfried Schneider. The chapters dealing with the development of the shape and ornament of Silesian Baroque cut glass are important for correct classification by periods and localities. A catalogue of selected objects from the collection of the Museum of Decorative Arts in Prague follows the first part of the thesis which comprises the text. Most of the catalogue's objects have not been published thus far or were often never presented in detail if they appeared in literature.