Zobrazit minimální záznam

The absolute I and the conception of knowledge in the philosophy of J. G. Fichte
dc.contributor.advisorKarásek, Jindřich
dc.creatorKollert, Lukáš
dc.date.accessioned2017-05-07T04:23:30Z
dc.date.available2017-05-07T04:23:30Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/42100
dc.description.abstractPráce nejdříve předkládá bazální náčrt skladby předmětného vědomí a snaží se ukázat, že musí být fundováno ve "vědomí" jiného typu, které strukturu charakteristickou pro vědomí předmětu (ne-identita subjektu a objektu) nemá. Jako tento podklad prezentuje pre-reflexivní sebevztah, bezprostřední "vědomí" sebe sama, jež sebeuchopení v reflexi teprve umožňuje. V dalším kroku je předložen jeden z důvodů pro spojení tohoto sebevztahu se sebekladoucím absolutním Já, pro něž má být právě absence diference mezi subjektem a objektem význačná. Čtvrtá kapitola se obrací k tázání se po možnostech vysvětlení předmětného vědomí a přítomnosti rozmanitosti v Já právě z pozice neomezeného a se sebou identického absolutního Já. Na této cestě jsou rozlišeny různé Fichtem odmítnuté formy realismů a idealismů a je tak připravena půda pro přiblížení se Fichtovu vlastnímu stanovisku, tj. "real-idealismu", resp. "ideal-realismu". V neposlední řadě se text zevrubně zaobírá konceptem nárazu (Anstoß), který chápe jako jeden z klíčových pojmů raného vědosloví. Klíčová slova: Fichte, vědosloví, sebevědomí, předmětné vědomí, absolutní Já, náraz, idealismus, realismus, počitek, reflexecs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis outlines basic features of object-consciousness and tries to show that it must be grounded in a "consciousness" of another type, which doesn't have the structure (non-identity of subject and object) characteristic for the consciousness of an object. The pre- reflective relation of the self to itself or immediate "consciousness" of the self is identified as a basis enabling self-(re)cognition in reflexion. The next step puts forward one of reasons to ascribe this relation of the self to itself to the self-positing absolute I (here the absence of subject-object difference is typical). The fourth chapter addresses questions concerning the possibility to explain the object-consciousness and the presence of manifold in the I from the standpoint of unlimited and self-identical absolute I. It further distinguishes several forms of realism and idealism rejected by Fichte himself and follows the course leading to Fichte's own position, i. e. real-idealism or ideal-realism. Finally, the text discusses in detail the concept of "check" (Anstoß), which is understood as one of the key concepts of the early science of knowledge. Key words: Fichte, science of knowledge, self-consciousnes, object-consciousness, absolute I, check, idealism, realism, sensation, reflectionen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectFichtecs_CZ
dc.subjectvědoslovícs_CZ
dc.subjectsebevědomícs_CZ
dc.subjectpředmětné vědomícs_CZ
dc.subjectabsolutní Jács_CZ
dc.subjectnárazcs_CZ
dc.subjectidealismuscs_CZ
dc.subjectrealismuscs_CZ
dc.subjectpočitekcs_CZ
dc.subjectreflexecs_CZ
dc.subjectFichteen_US
dc.subjectscience of knowledgeen_US
dc.subjectself-consciousnesen_US
dc.subjectobject-consciousnessen_US
dc.subjectabsolute Ien_US
dc.subjectchecken_US
dc.subjectidealismen_US
dc.subjectrealismen_US
dc.subjectsensationen_US
dc.subjectreflectionen_US
dc.titleAbsolutní Já a pojem vědění ve filosofii J. G. Fichtacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-09-11
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId99022
dc.title.translatedThe absolute I and the conception of knowledge in the philosophy of J. G. Fichteen_US
dc.contributor.refereeLanda, Ivan
dc.identifier.aleph001500358
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce nejdříve předkládá bazální náčrt skladby předmětného vědomí a snaží se ukázat, že musí být fundováno ve "vědomí" jiného typu, které strukturu charakteristickou pro vědomí předmětu (ne-identita subjektu a objektu) nemá. Jako tento podklad prezentuje pre-reflexivní sebevztah, bezprostřední "vědomí" sebe sama, jež sebeuchopení v reflexi teprve umožňuje. V dalším kroku je předložen jeden z důvodů pro spojení tohoto sebevztahu se sebekladoucím absolutním Já, pro něž má být právě absence diference mezi subjektem a objektem význačná. Čtvrtá kapitola se obrací k tázání se po možnostech vysvětlení předmětného vědomí a přítomnosti rozmanitosti v Já právě z pozice neomezeného a se sebou identického absolutního Já. Na této cestě jsou rozlišeny různé Fichtem odmítnuté formy realismů a idealismů a je tak připravena půda pro přiblížení se Fichtovu vlastnímu stanovisku, tj. "real-idealismu", resp. "ideal-realismu". V neposlední řadě se text zevrubně zaobírá konceptem nárazu (Anstoß), který chápe jako jeden z klíčových pojmů raného vědosloví. Klíčová slova: Fichte, vědosloví, sebevědomí, předmětné vědomí, absolutní Já, náraz, idealismus, realismus, počitek, reflexecs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis outlines basic features of object-consciousness and tries to show that it must be grounded in a "consciousness" of another type, which doesn't have the structure (non-identity of subject and object) characteristic for the consciousness of an object. The pre- reflective relation of the self to itself or immediate "consciousness" of the self is identified as a basis enabling self-(re)cognition in reflexion. The next step puts forward one of reasons to ascribe this relation of the self to itself to the self-positing absolute I (here the absence of subject-object difference is typical). The fourth chapter addresses questions concerning the possibility to explain the object-consciousness and the presence of manifold in the I from the standpoint of unlimited and self-identical absolute I. It further distinguishes several forms of realism and idealism rejected by Fichte himself and follows the course leading to Fichte's own position, i. e. real-idealism or ideal-realism. Finally, the text discusses in detail the concept of "check" (Anstoß), which is understood as one of the key concepts of the early science of knowledge. Key words: Fichte, science of knowledge, self-consciousnes, object-consciousness, absolute I, check, idealism, realism, sensation, reflectionen_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990015003580106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV