Premonstrátské školství na českém území v 19. století
Premonstratensian Education in the Czech Territory in the 19th Century
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43100Identifikátory
SIS: 125636
Kolekce
- Kvalifikační práce [2248]
Autor
Oponent práce
Opatrný, Aleš
Michalcová, Andrea
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Katolická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra pastorálních oborů a právních věd
Datum obhajoby
18. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Premonstráti, Dějiny školství, 19. století, Výuka náboženství, Pastorální teologieKlíčová slova (anglicky)
Premonstratensians, History of Education, 19th century, Religious Education, Pastoral TheologyPremonstrátské školství na českém území v 19. století Tato specifická studie přispívá k poznání dějin řádu na našem území v 19. století a zkoumá působení premonstrátských řeholníků na školách, jež sami zřizovali. Téma je pojato v širším kontextu školství zkoumaného období, a proto podává rovněž charakteristiku organizace systému škol a vzdělávání a věnuje se též z různých hledisek specifické problematice náboženské výuky a výchovy. V rámci vlastního tématu je charakterizován premonstrátský řád a zhodnoceno jeho školské působení v průběhu celých řádových dějin, rozsáhlá část je věnována strahovskému klášteru a jeho školským zařízením, zejména školám obnoveným a převzatým ve zkoumaném období. Závěrečná část charakterizuje ostatní řádové školy téhož období na území Čech a Moravy.
Premonstratensian Education in the Czech Territory in the 19th Century This specific study contributes to the knowledge of the Order in our territory in the course of the 19th century and it explores the activity of the Premonstratensian in the schools established by them. The topic is approached in the broader context of the education of the examined era. The study explains the characteristics of the schooling and education organisation system as well, focusing on the specific problematic of religious schooling and education from various points of view. As part of the argument, the Order of Canons Regular of Prémontré is described and an evaluation of its educational activities in the course of all the history of the Order is provided. A significant part of the study is dedicated to the Strahov Abbey and its educational facilities, especially to the schools that were restored or undertaken by the Order in the researched period. The conclusive part characterises other schools run by orders in the territories of Bohemia and Moravia.