Chemické vzdělávání na českých waldorfských školách a možnosti využití žákovského portfolia při výuce chemie
Chemistry education at Czech Waldorf Schools and possibilities of student portfolio work in chemistry teaching
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43200Identifikátory
SIS: 84711
Kolekce
- Kvalifikační práce [20105]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mazáčová, Nataša
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství chemie pro střední školy - Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
20. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Waldorfská škola, výuka chemie, úroveň výuky, srovnání výuky, hodnocení klíčových kompetencí, portfoliová práceKlíčová slova (anglicky)
Waldorf school, chemistry education, comparison of education, key competences evaluation, portfolio workTato diplomová práce se zabývá nejrůznějšími aspekty výuky chemie na waldorfských školách. Okrajově popisuje také některé obecné aspekty waldorfské pedagogiky. Je v ní podrobněji rozebrán učební plán waldorfské školy, a to zejména v kontextu chemického vyučování. Dále se práce zaměřuje na popis výuky na českých (zejména pražských) waldorfských školách, který je založen na osobní zkušenosti autora. Ve druhé části práce lze najít přehledně zpracovanou problematiku hodnocení klíčových kompetencí metodou portfoliové práce. Zejména v přílohách pak práce přináší řadu podnětů pro chemické vyučování na waldorfské (a případně i běžné) škole, které byly vesměs ověřeny v praxi. V přílohách jsou zahrnuty také ukázky portfoliové práce žáků a metodické komentáře k chemickému vyučování na středním stupni waldorfské školy.
This diploma thesis is focused on aspects of education at Waldorf schools. It deals marginally with some general aspects of Waldorf pedagogy, on the other hand, the Waldorf school teaching plan, especially in chemistry teaching context is described and discussed in detail. Educational approaches and procedures at Czech Waldorf schools (especially Prague schools) are described and discussed, based on a personal experience. The second part of the thesis is focused on evaluation of key competences through the Waldorf portfolio work. Many inspirations to chemistry teaching on Waldorf schools (and common schools) are included, which are mostly verified in my praxis. Appendix includes examples of students portfolio works and methodical commentaries to chemistry teaching at Waldorf schools of secondary level.