Mistr B s kostkou ve sbírce Národní galerie v Praze
Master B with the Die from the collection of National Gallery in Prague
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/43485/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43485Identifikátory
SIS: 112404
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Konečný, Lubomír
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
11. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Mistr B na kostce, Mistr B s kostkou, Benedetto Verini, Marcantonio Raimondi, grafické techniky, mědiryt, niello, lept, grafický list, humanismus, vydavatelé, ŘímKlíčová slova (anglicky)
Master B of the Die, Master B with the Die, Benedetto Verini, Marcantonio Raimondi, graphic techniques, copperplate, niello, etching, graphics, humanism, editors, RomeCílem této práce je zhodnocení díla anonymního rytce z počátku šestnáctého století, jehož monogramem je kostka s písmenem B. Práce je rozdělena do dvou oddělených hlavních celků. První uzavřenou skupinou jsou texty, které jsou nápomocné pro vytvoření částečného obrazu Mistrova života. Jedná se o informace zabývající se kulturním prostředím a technologickým vývojem grafiky v období Mistrova bytí. V druhé části je uveden popis a podrobný rozbor vy- braných děl s důrazem na technologickou stránku tisků. Vytvoření životopisu Mistra B na kostce bylo velice obtížné vzhledem k nedostatku lite- ratury. Po důkladné rešerši knihoven a internetu, nebyl nalezen ani jeden souvislý text týkající se přímo tohoto umělce. Útržkovité informace byly nalezeny pouze v souborných slovnících o umění. Pro dotvoření alespoň krátkého životopisu byly použity dostupné informace o kultur- ním prostředí tehdejší humanistické společnosti, které jsou sepsány v oddělené kapitole. Další oddělená část menšího rozsahu se zajímá o vydavatele, kteří působili v prostředí Mistra B na kostce a kteří se podíleli na produkci jeho grafických listů. Spolu s rozborem vybraných děl pak bylo možné stanovit alespoň přibližný rámec Mistrova života. Stejně jako rozbor jednotlivých grafik, tak i hodnocení dějového pozadí Mistrova života bylo zaměřeno...
The aim of this essay is an assessment of an anonymous engraver's work from the early 16th century whose monogram is a cube with a letter B. The essay is divided into two separate main units. The first enclosed unit includes texts helping us to create a partial picture of the Master's life. There are information dealing with a cultural environment and a technological development of the graphic art in the times of the Master's existence. The second unit is a char- acterization and a detailed analysis of selected pieces of work with an accent on the technologi- cal aspect of the prints. The creation of the Master's B of the Die life story was very difficult considering the lack of the literature. After a thorough search in libraries and on the internet not even one continu- ous text concerning directly this artist has been found. Incomplete information have been found only in collected encyclopaedias about art. For drawing-up at least a short life story accessible information about cultural environment of the then humanistic society have been used which are composed in a separate chapter. The next separate part of a lesser extent is interested in edi- tors co-operating in the Master's B of the Die environment and participating on the production of his graphics. Together with the analysis of the...