Historický Ježíš jako Mesiáš. Předpoklady christologie u historického Ježíše.
Historical Jesus as Messiah. The presuppositions of Christology in the historical Jesus.
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44600Identifikátory
SIS: 114935
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Roskovec, Jan
Ryšková, Mireia
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Biblická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra Nového zákona
Datum obhajoby
27. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Předkládaná disertační práce Historický Ježíš jako Mesiáš je zaměřena na problematiku Ježíšova mesiášství. Přispívá do širokého proudu bádání, pro nějž je tato tématika centrální a snaží se řešit dosud ne zcela uspokojivě zodpovězenou otázku, zda Ježíš z Nazaretu (neboli "historický Ježíš") považoval sám sebe během svého pozemského života za "Mesiáše". V této souvislosti je velmi zajímavé, že první křesťané krátce po Ježíšově smrti jej vyznávají jako svého Pána a Mesiáše. Tento "titul", již záhy používaný ve vztahu k Ježíši, se ve své řecké podobě (Cristo,j - "Pomazaný") brzy stává Ježíšovým osobním jménem a křesťané vyznávají za svého Mesiáše Ježíše. Uvědomíme-li si, že sám pozemský Ježíš tento titul jako sebeoznačení nikdy nepoužíval, zůstává nejasné, proč hrál právě tento titul tak důležitou roli pro Ježíšovy následovníky. Nabízí se otázka, proč nezačali Ježíšovi vyznavači užívat po jeho smrti titul "Syn člověka"? Vždyť právě v tomto případě se jedná o titul, se kterým se pozemský Ježíš ztotožnil a sám jej užívá k označení sebe sama. Ale rozhodnutí prvních křesťanů, kteří Ježíše chápali jako Božího posla a Mesiáše, nemohlo být pouhým "přeceněním" jeho poslání, muselo mít své opodstatnění. Otázkou však je, proč se Ježíš zdráhá sám sebe označit za Mesiáše? Ač to sám o sobě nikde neříká, přesto lze v...
The following doctoral thesis Historical Jesus as a Messiah is aimed at the question of Jesus' Messianism. It contributes to a broad field of study that has at its core this theme and that tries to unravel the unsatisfactory answer if Jesus from Nazareth (or "historical Jesus") considered himself during his earthly life a Messiah. Is it interesting to note that the early Christians, right after Jesus' death, professed him their Lord and Messiah. This "title", which is soon used in relation to Jesus, becomes in its Greek form (Cristo,j - "anointed") Jesus' personal name and Christians recognize as their Messiah Jesus Christ. If we realize that the earthly Jesus never used this title as a self attribution, it remains unclear why it played such an important role for the followers of Jesus. The question of why they did not title him "Son of man" arises. As far as that goes, this is the title earthly Jesus identified with. But the decision of the first Christians, who understood Jesus to be God's messenger and a Messiah, has to have a foundation; it cannot merely be an "overvaluation" of his mission. The question remains: why did Jesus hesitate to identify himself as a Messiah? Even though he never said it about himself, we can trace in the synoptic gospels' indications to let us affirm the statement that the...