Inspirace dílem Albrechta Dürera u malíře Hanse Hoffmanna. Tzv. dürerovská renesance na dvoře Rudolfa II.
Inspiration by Albrecht Dürer by in the art of Hans Hoffmann. So called Dürer's Renaissance at court of Rudolf II.
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/45273/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45273Identifiers
Study Information System: 126172
Collections
- Kvalifikační práce [2256]
Author
Advisor
Referee
Zlatohlávek, Martin
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
5. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Renesance v Německu, A. Dürer, desková malba, obrazy německých mistrů, umělecké sbírky, české země za vlády Rudolfa IIKeywords (English)
Renaissance in Germany, A. Dürer, pannel painting, paintings of German masters, artistic collections, Bohemian art during the reign of Rudolf IIBakalářská práce je zaměřena na inspirace Albrechtem Dürerem v obrazech rudolfinského malíře Hanse Hoffmanna, se zvláštním zřetelem k jeho obrazu Zajíc v lese (1585). Na tomto základě, který bude těžištěm práce, bych ráda nastínila širší souvislosti role, jakou hrálo Dürerovo dílo na Rudolfově dvoře. Vedle nezbytné kapitoly obsahující stručnou charakteristiku osobnosti a díla A. Dürera, tak bude součástí práce stručné pojednání o obdivu Rudolfa II. k tomuto renesančními mistru a o jeho úspěšných snahách o získání jeho děl do císařských sbírek. Práce bude zahrnovat též stručné pojednání o dürerovských inspiracích u dalších umělců okruhu Rudolfa II.
The Bachelor thesis is focused on the inspiration of Albrecht Dürer in paintings of Rudolphin's painter Hans Hoffmann with a particular consideration to his painting The hare in a forest (1585). Based on what will be the centroid of the work, I would like to outline broader contexts of the role which Dürer's art played on the Rudolph's court. Next to the fundamental chapter containing an compendious characteristic of the A. Dürer's personality and art will be the part of work an epitomize disquisition about Rudolph II.'s admiration to this Renaissance master and about his successful efforts about an acquirement of his arts into Caesarian collections. The labor will also include an epitomize disquisition about Dürer's inspirations by another artists of Rudolph II.'s sphere.