Vizitační protokoly cisterciáckých klášterů ve 14. století
The visitation cards of the Cistercian monasteries in Bohemia in the 14th century
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4570Identifikátory
SIS: 26828
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Charvátová, Kateřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
29. 5. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Vizitace jako pilíř cisterciáckého řádu. Vizitace jako nástroj kontroly. Vizitace jako místo sváru mezi normativním systémem a mnišským všedním dnem. Vizitace jako pramen pro bližší poznání života v klášteře. Vizitace jako základní pramen pro předloženou práci. Z těchto úhlů jsem se snažila představit vizitační listiny z českých a některých rakouských cisterciáckých klášterů, jež se dochovaly ze 14. století. Jsou to zároveň většinou nejstarší dochované vizitační protokoly vůbec. Jen malé množství vizitačních protokolů se dochovalo v jejich původní podobě. Není divu, tento pramen neměl pro mnichy trvalou hodnotu, po vzniku nové listiny při následné vizitaci bylo vhodné se jej zbavit, popřípadě druhotně použít. "Kroniky skandálů" nebyly určeny pro uchovávání v klášteře. Pro české země známe jen tři takové listiny, všechny nás zpravují o klášteře ve Vyšším Brodě. První dvě vizitace zaznamenávají hospodářský stav kláštera, takové již zřejmě stály za uchování, nejsou však vizitačním dokumentem zaznamenávajícím obě roviny kláštera: spiritualia et temporalia. Třetí listina z roku 1381 plně dokazuje tezi o nepotřebnosti vizitačního protokolu po sepsání listiny nové. Z vizitace se stal kus papíru popřípadě pergamenu, který bylo možno jakkoliv jinak využít. "Naše" listina byla vevázána do wilheringského rukopisu ze...
Once a year the abbot of the 'mother' monastery visited aU foundations, which he had established. The more the abbot visited friars, the more they were happy. This is the main regulation which is written in the basic document of the Cistercian friary called Carta caritatis. The visitation of 'father' abbot was ordered at the beginning of the 12th century. As was mentioned above, the abbot had to visit all foundations which he had established. His task was to find out whether the discipline and the regulations of the friary were followed or not. He had to examine how monks follow the Saint Benedict/ s holy orders and he had to punish aH sins. All monasteries had to strictly follow the same way of behaviour and the same rules. The General Chapter (the gathering of the abbots, which was held every year) created directive regulations, which contained legislative, c1erical and disciplin ary issues of the Cistercian friary. The visitation guarded the following of these regulations and issues. Two institutions - the General Chapter and the visitation were the main garants of the existence of the friary. Every day the monks confessed from their rnistakes and sins during the gathering in the Chapter hall and they also warned the other monks against them. This gathering is called capitulum culparum. The 'father'...