Mohou být videohry uměním? : analýza kritických a teoretických pohledů na potenciál videoher coby plnohodnotné umělecké formy
Video games
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45903Identifikátory
SIS: 93488
Kolekce
- Kvalifikační práce [18289]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Reifová, Irena
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
27. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Videohry, umění, kýč, klastrová teorie umění, nová média, umělecká formaKlíčová slova (anglicky)
Video games, art, kitsch, cluster theory of art, new media, art formTato diplomová práce je založená na podrobné analýze různých témat spojených s otázkou, zda videohry mohou být uměním. V prvé řadě rozebírá současnou akademickou diskusi na dané téma a konfrontuje mezi sebou názory jak zastánců, tak odpůrců myšlenky, že videohry mohou být plnohodnotnou uměleckou formou. Druhým bodem této práce je analýza videohrám vrozených vlastností, která zkoumá, z jakého důvodu kulturní elita považuje videohry ve vztahu k tradičním formám umění za něco podřadného. Vedle vlastností jako zábavnost, soutěživost a neproduktivita, zkoumá také okolnosti jako je masová oblíbenost videoher a podbízivost herních vývojářů širokému publiku, které mají vliv na současnou videoherní tvorbu. Kvůli těmto okolnostem je většinu videoher možné považovat za kýč a následující pasáž to pomocí aplikace teorie kýče na konkrétní videohru dokazuje a pojmenovává tendence v herním designu, které tento stav zapříčiňují. Závěr druhé kapitoly však ukazuje, že některé videohry se definici kýče vyhýbají tím, že vykazují vlastnosti, které jsou obecně považovány za pozitivní prvky uměleckých děl. Poslední část této práce prostřednictvím klastrové teorie umění pojmenovává a rozebírá vlastnosti, které jsou charakteristické pro umělecké dílo, a jejich aplikací na konkrétní počítačové hry dokazuje, že videohry mají...
This thesis is based on a detailed analysis of various topics related to the question of whether video games can be art. In the first place it analyzes the current academic discussion on this subject and confronts different opinions of both supporters and objectors of the idea, that video games can be a full-fledged art form. The second point of this paper is to analyze the properties, that are inherent to video games, in order to find the reason, why cultural elite considers video games as inferior in relation to traditional forms of art. In addition to features of games like entertainment, competitivness and unproductivity, this part examines the circumstances that have an impact on current game design, like mass popularity and game developers pandering to wide audiance. Due to these circumstances, the majority of video games can be considered kitsch. Following passage through the application of theory of kitsch on specific video game shows and identifies tendencies in game design that cause this condition. Conclusion of the second chapter, however, shows that some video games exhibit characteristics that are generally regarded as positive elements of art works and by that they avoid being branded as kitsch. The last part of this thesis, based on cluster theory of art, identifies and analyzes...