Pravidelná a polopravidelná tělesa ve vyšších dimenzích
Regular and semi-regular solids in higher dimensions
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/45950/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45950Identifikátory
SIS: 114213
Kolekce
- Kvalifikační práce [11266]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hromadová, Jana
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Matematika zaměřená na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky matematiky
Datum obhajoby
19. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
platónská tělesa, animace, čtyřrozměrný prostorKlíčová slova (anglicky)
platonic solids, animation, four-dimensional spaceTato práce se věnuje vícedimenzionálním objektům, které jsou v běžném euklidovském prostoru známé jako Platónská a Archimédova tělesa. Ačkoli popisujeme především útvary čtyřrozměrné a jejich vztah k prvkům dimenze nižší, je text formulován tak, aby zahrnoval i dimenze jiné, pokud je to v daném případě možné. V zahraničí existují práce zabývající se podobnými tématy, většinou jsou však založené na znalostech vysokoškolské algebry alespoň na základní úrovni. Náš přístup používá metody podobající se těm běžně vyučovaným v deskriptivní geometrii, což vyžaduje nemalý počet ilustrací. Látka se tak stává přístupnou i pro studenty středních škol se zájmem obohatit svojí prostorovou představivost.
This thesis deals with multidimensional objects, which are known as Platonic and Archimedean solids in common euclidean space. Although we describe especially four-dimensional figures and their relations with lesser grade, this text is formulated in such a way, that includes even different dimensions, if it is possible in particular instances. There exist a few works about this and similar topics in foreign, but usually they require a little basics of algebra teaching at university. Our approach uses methods similar to these, which are normally teaching in descriptive geometry and therefore includes a large number of pictures. The matter is therefore available to secondary school students, who want to increase their space imagination.