Staroměstský graduál (NK ČR, XVII. A. 40), 1561-1567, z dílny Jana Táborského z Klokotské Hory
Oldtown's gradual (NK ČR, XVII.A.40), 1561-1567, from the manufactory of Jan Taborsky of Klokotska Hora
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46462Identifiers
Study Information System: 105905
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Jarošová, Markéta
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
5. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Staroměstský graduál, 16. století, Čechy, Jan Táborský, Matouš Ornys z LindperkaKeywords (English)
Oldtown's gradual, 16th century, Bohemia, Jan Taborsky, Matouš Ornys of LindperkStaroměstský graduál Základním cílem práce je monografické zpracování Staroměstského graduálu (XVII.A.40) z let 1561-1567 v kontextu tvorby dílny Jana Táborského z Klokotské Hory, a to se zvláštním důrazem ke Žlutickému graduálu. Vedle kritického zhodnocení literatury k tématu obsahuje práce též kodikologickou, formální a ikonografickou analýzu rukopisu. Dalším cílem práce je důkladný rozbor iluminací rukopisu a také základní orientace v problematice analogií k jeho výzdobě. Staroměstský graduál patří ke skvostům renesančního knižního malířství. Vznikl v písařské dílně Jana Táborského z Klokotské Hory, o němž pojednává kapitola 2.1. Jeho iluminace provedl Matouš Ornys z Lindperka, kterému je věnována kapitola 2.2. Ten patří k nejlepším knižním malířům 16. století, jehož význam není dodnes plně doceněn. Výzdoba graduálu je popsána v kapitole 4.2. Katalog malířské výzdoby. Iluminace graduálu zachovávají soudobý rozvrh výzdoby rukopisů tohoto druhu. K nim je možné nalézt analogie v řadě dalších renesančních i pozdně gotických chorálních knihách. Objevují se zde prvky středověké knižní malby, ale i motivy plně renesanční, dokonale propracované perspektivní zkratky a velmi rafinované pojetí krajiny. Staroměstský graduál patří v Českých zemích k nejkrásnějším a tedy i nejnákladnějším graduálům druhé...
Oldtown's gradual The aim of this work is a monographic elaboration of the Oldtown's gradual (XVII.A.40), from 1561 to 1567, in the context of the work of Jan Taborsky of Klokotska Hora, with the emphasis on connotation of Žlutice gradual. The work elaborates and critically appraises the literature about the genesis and decor, deeply analyses its illuminations (through formal and iconographic analysis) and gives basic orientation in questions of analogies of its decor. Another goal of this work is a summarization of the decor of Oldtown's gradual and elaborated analysis of its illuminations. Oldtown's gradual is one of the best Renaissance manuscripts. The penman was Jan Taborsky of Klokotska Hora; chapter 2.1. deals with his life and production. Matous Ornys of Lindperk was the limner; chapter 2.2. deals with his work. Indisputably, he belongs to the best limners of the 16th century. The decor of the gradual is described in the chapter 4.2. Illuminations of gradual have conventional scheme of choral manuscripts. A lot of analogies are to be found in the medieval and also Renaissance manuscripts. There are elements of medieval literary paintwork, but also fully Renaissance elements: perfect linear perspective and high-quality scenery. Oldtown's gradual is one of the most beautiful and one of the...