Beletrizace dějin ve výuce dějepisu
Fictionalization of History in History Teaching
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46502Identifiers
Study Information System: 98626
Collections
- Kvalifikační práce [18629]
Author
Advisor
Referee
Mikeska, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Archeologie, Beletrizace dějin, Bronzový poklad, Dětská farma, Eduard Štorch, Eubiotika, Literatura pro děti a mládež, Lovci mamutů, Názory archeologů, Pedagogický systém, Pravěk, Pravěký způsob života, Reforma tradičního školského systému, Reforma výuky dějepisu, Učebnice dějepisuKeywords (English)
Archaeology, Fictionalization of History, Bronze treasure, Children's Farm, Eduard Štorch, Eubiotics, Literature for Children and Youth, The mammoths hunters, The views of archaeologists, Education system, Prehistory, Prehistoric way of life, Reform of the traditional education system, Reform of History teaching, Textbook of history98 Resumé Tato diplomová práce se zabývá tématem beletrizace dějin ve výuce dějepisu, které velmi úzce souvisí s osobou Eduarda Štorcha. Eduard Štorch byl amatérský archeolog, uznávaný spisovatel a nedoceněný pedagog. Na základě různých archeologických nálezů vytvářel dobrodružné příběhy na rozhraní prózy a populárně-naučné publikace, pojednávající o nejstarších dobách naší historie. Tyto knihy dodnes patří k nejlepším svého druhu a byly přeloženy do mnoha cizích jazyků. Jako pedagog se Štorch snažil udělat co nejvíce ve prospěch dětí. Na Libeňském ostrově vybudoval téměř sám a na vlastní náklady Dětskou farmu. Jednalo se o školu v přírodě, ve volných chvílích však mohly na pozemek přicházet i ostatní děti z Prahy. Eduard Štorch se snažil prosadit různé změny ve výuce jednotlivých předmětů, nejvíce se to týkalo výuky dějepisu. Za tímto účelem sepsal několik publikací - např. Reforma školního dějepisu (1905), Nový dějepis (1909) a Školní dějepis v theorii i praxi (1946). Velkým přínosem byla v tomto směru také jeho třídílná Pracovní učebnice dějepisu. Kromě toho Štorch velmi usiloval o zařazení výkladu o pravěku do dějepisné výuky. Součástí diplomové práce je rovněž výukový program Štorchův pravěk českých zemí. Na základě četby Štorchových děl a informací z výuky a z odborných textů si žáci mají vytvořit...
99 Summary The topic of this Diploma thesis focuses on Fictionalization of History in History Teaching. This area is closely connected with Eduard Štorch. Eduard Štorch was an amateur archaeologist, a very good writer and an undervalued teacher. Based on topics which he drew from a variety of archaeological research projects he created and wrote adventure stories which can be classified as somewhere between fiction and popular science stories in which he described oldest periods of Czech history. His books are still recognised today as the very best of their kind and they have been translated into a number of foreign languages. As a teacher, Štorch did his utmost to improve children's education. At his own expense and almost single-handedly he built a "Children's Farm" on Libeňský ostrov in Prague. It was meant as a place for educating children not only inside a classroom but also in the middle of nature. Children from other schools in Prague were encouraged to use the outdoors facilities there in their free time as well. Eduard Štorch tried to promote and enforce changes in the teaching of all school subjects but concentrated on the teaching of history. For this purpose he published several books such as "The Reform of the History Taught at Schools" (Reforma školního dějepisu; 1905), "The New History"...