Vývoj obecného školství v Modřanech do roku 1939
The Development of Primary Education in the Modřany District up to the year 1939
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4734Identifikátory
SIS: 20737
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váňová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
22. 5. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
V úvodu diplomové práce jsem si vytkla v podstatě dva cíle: zhodnocení vlivu některých obecných faktorů na chod a vývoj školy a zachycení pestrosti jejího života. Nyní se pokusím shrnout zda a jak bylo mé úsilí úspěšné. Předeslanými faktory jsem měla na mysli především přírodní podmínky, státoprávní uspořádání státu, jeho legislativu, hospodářskou orientaci obce, sociální strukturu jejího obyvatelstva. Studiem dobových pramenů a seznamováním se s chodem a vývojem školy jsem došla k závěru, ze i tak vágní okolnost jako jsou přírodní podmínky panující v oblasti Modřan do fungování školy zasáhly. Na mysli mám nejen klimatické změny, jako jsou dlouhé a třeskuté mrazy, jejichž následkem (často ve spojení s ekonomickou situací obce a státu) byly občasné uhelné krize a uhelné prázdniny nebo šíření epidemiologických onemocnění. Přírodní silou, která nezřídka zasáhla do života celé obce, tedy i její školy byla řeka Vltava. Ve sledovaném období se připomínala většími či menšími záplavami. Školy byly v těchto chvílích prvním a do postavení sokolovny v roce 1923 také jediným útočištěm postižených rodin.
V úvodu diplomové práce jsem si vytkla v podstatě dva cíle: zhodnocení vlivu některých obecných faktorů na chod a vývoj školy a zachycení pestrosti jejího života. Nyní se pokusím shrnout zda a jak bylo mé úsilí úspěšné. Předeslanými faktory jsem měla na mysli především přírodní podmínky, státoprávní uspořádání státu, jeho legislativu, hospodářskou orientaci obce, sociální strukturu jejího obyvatelstva. Studiem dobových pramenů a seznamováním se s chodem a vývojem školy jsem došla k závěru, ze i tak vágní okolnost jako jsou přírodní podmínky panující v oblasti Modřan do fungování školy zasáhly. Na mysli mám nejen klimatické změny, jako jsou dlouhé a třeskuté mrazy, jejichž následkem (často ve spojení s ekonomickou situací obce a státu) byly občasné uhelné krize a uhelné prázdniny nebo šíření epidemiologických onemocnění. Přírodní silou, která nezřídka zasáhla do života celé obce, tedy i její školy byla řeka Vltava. Ve sledovaném období se připomínala většími či menšími záplavami. Školy byly v těchto chvílích prvním a do postavení sokolovny v roce 1923 také jediným útočištěm postižených rodin.