Vliv žonglování na rozvoj koordinačních schopností a psychomotoriky člověka
The Influence of Juggling on the Development of a Person?s Coordination and Psychomotor Abilities
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4800Identifiers
Study Information System: 20969
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Polášková, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předmětem práce je prokázání vlivu žonglování na koordinační schopnosti a psychomotoriku člověka, resp. sluchově postižených dětí. V kapitole nazvané Motorický vývoj a pohyb charakterizuje pohyb, mechanismy řízení hybnosti, obecně motorické schopnostmi a psychomotoriku. V této kapitole je čerpáno převážně literárních informačních zdrojů. Dále nalezneme charakteristiku pojmu žonglování. Práce se odráží v jeho historii, popisuje význam žonglování pro člověka a vysvětluje jakým způsobem se naučit dovednosti žonglovat. V praktické části práce projde devítičlenná skupina sluchově postižených dětí přibližně dvanácti žonglovacími lekcemi pod vedením lektora. Je použito metody pozorování, měření motorických schopností, studia převážně elektronických informačních zdrojů, praktických cvičení a rozhovorů. Výsledky testů motorických schopností a pozorování vypovídají o zlepšení v různých motorických schopnostech téměř u všech testovaných dětí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The object of my Diploma work is demonstration of the juggling influence on the coordinating abilities and psychomotorics of man or more precisely on children with hearing impairments. The chapter called Motor development and movement describes movement, operating motor mechanisms, generally motor abilities and psychomotorics. There are mainly used literature information resource. Further we find characterization of notion juggling. The work itself reflects in its history, describes signification of juggling for man and accounts what way itself learn juggling skills. A group of nine hearing impairment children gets by about twelve juggling lessons under coaching of lector in research part of the work. There are used various methods - observation, testing of motoric abilities, study of electronic information resources, experiment, practice and dialogues. Motor abilities testing and observation results predicate improvement in various motor abilities by almost all tested children (all children involved in the experiment). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)