Dívej se, čichni si a poslouchej! Analýza vztahu materiální kultury a smyslové zkušenosti u dětí v lesní MŠ
Look, smell and listen! Analysis of the relationship between material culture and sensual experience of children in the forest kindergarten.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48594Identifikátory
SIS: 81452
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bittnerová, Dana
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Obecná antropologie - integrální studium člověka
Katedra / ústav / klinika
Katedra obecné antropologie
Datum obhajoby
7. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
lesní mateřská školka, materiální kultura, smyslová zkušenost, učeníKlíčová slova (anglicky)
forest kindergarten, material culture, sensual experience, learning processDiplomová práce je založena na pětiměsíčním výzkumu vztahu dětí k materiální kultuře lesní mateřské školky. Soustředí se především na analýzu významu materiálních objektů v procesu dětské internalizace informací z okolního světa prostřednictvím smyslové zkušenosti. Ukazuje, jakou mají pro děti konkrétní materiální předměty přítomné v každodenním programu lesní mateřské školky evokativní roli. Materiální objekty aktivují dětské smysly a jejich prostřednictvím přinášejí dětem informace z okolního prostředí. Dalo by se říci, že skrze materiální předměty se děti učí poznávat. Stejně tak se práce zaměřuje na analýzu objektů, které samy děti v lesní mateřské školce pokládají za podstatné a ke kterým mají blízký vztah. K tomuto cíli byly použity v antropologii osvědčené výzkumné metody - zúčastněné pozorování v prostorách lesní mateřské školky a neformální rozhovory s pedagogy. Navíc byla využita metoda obsahové analýzy fotografií vytvořených dětmi a fotodokumentace. Obsahová analýza snímků napomohla určit materiální objekty, které hrají pro děti v lesní mateřské školce důležitou roli. Fotodokumentace umožnila výstižně dokreslit specifické prostředí a činnosti, jenž se ve školce odehrávají. Klíčová slova: lesní mateřská školka, materiální kultura, smyslová zkušenost, učení 1
This master thesis is based on a five-month research of a relationship between the children and material culture of a forest kindergarten. The main focus of the work is casted on the analysis of the significance of material objects during the children s information internalization by means of the sensual experience. The evocative role of concrete material items that are presented in everyday life of children in the forest kindergarten is shown in this thesis. The children senses are activated by material items and these items serve as an impulse for the children learning process. The work also contains an analysis of the important objects from the children s point of view. The conventional anthropological methods were used within the research in this master thesis - the participant observation in the forest kindergarten and the non-formal interviews with the kindergarten staff. Moreover, the picture analysis method was used to indentify the material items having an important role for the children in the forest kindergarten. The collected photodocumen- tation is employed to illustrate the specific environment and activities in the forest kindergarten. Keywords: forest kindergarten, material culture, sensual experience, learning process