Topičovo nakladatelství a jeho výtvarné salony
The Topic's publishing company and art salons
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51191Identifikátory
SIS: 106025
Kolekce
- Kvalifikační práce [18289]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čeňková, Jana
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
25. 1. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Nakladatelství Kniha František Topič Topičův salon Výtvarné umění Grafika divadloKlíčová slova (anglicky)
Publishing copany Book František Topič Topič's salon Art Graphics TheatreCílem této práce je pomocí deskripce a analýzy popsat historii a produkci Topičova nakladatelství, knižní edice, autory, které vydával a jak ovlivnil knižní trh do roku 1936, kdy František Topič prodal firmu nakladateli Františku Borovému. František Topič jako nakladatel využil svých obchodních dovedností a zájmu o českou literaturu, díky nimž se stal jedním ze zakladatelů moderní nakladatelské tradice. Uspěl například s levnými vydáními J. Nerudy, S. Čecha a dalších národních autorů, čímž zpřístupnil literaturu i méně movitým čtenářům a spolupracoval s předními českými výtvarníky a ilustrátory. Svým přístupem povýšil knihu na umělecké dílo. K Topičově nakladatelství neodmyslitelně patří i výstavní síň Topičův salon. Ta se stala jedním z center pražské kultury, vystavovali zde významní výtvarníci a setkávaly osobnosti kulturního života. Popisuji provoz uměleckých salonů, výstavní program a jeho výtvarníky a také jak se nakladatelská a výtvarná činnost navzájem ovlivňovaly. Součástí nakladatelského domu bylo i divadlo malé scény Divadélko Pro 99, kterému se také věnuji, i když jsem se zabývala především obdobím do roku 1936.
The aim of this work is to describe and analyze the history and production of Topič' s publishing company, book series, authors who he published and how he influenced the market until 1936, when he sold the company sold to another publisher František Borový. The publisher used his business skills and an interest in Czech literature, making him one of the founders of modern publishing tradition. Succeeded with low-cost editions of J. Neruda, S. Čech and other national authors, literature and thus made available to readers not so well off and worked with leading Czech artists and illustrators. By accessing promoted the book on the artwork. The Topič' s publishing company inherently includes an exhibition hall called Topičův salon. This has become one of Prague's cultural centers, major artists exhibited here and cultural figures met. I am describing the operation art shops, exhibition program and its artists, as well as how editorial and creative activities interacted. Another part of the publishing house is the small scene theatre called Divadélko Pro 99, which I also describe.