Genderové stereotypy v televizních reklamách na automobily
Gender stereotypes in TV car commercials
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52209Identifikátory
SIS: 125963
Kolekce
- Kvalifikační práce [18343]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vochocová, Lenka
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
27. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Gender, stereotypy, genderové stereotypy, genderové socializace, média, reklama, maskulinita, feminitaKlíčová slova (anglicky)
Gender, stereotypes, gender stereotypes, gender socialization, media, advertising, masculinity, femininityGender a s ním spojené stereotypy či předsudky jsou hojně diskutovaným společenským tématem i předmětem odborného výzkumu. Přestože je evidentní, že se prezentace maskulinního a femininního genderu v médiích mění, stále v zobrazování mužských a ženských rolí převládají stereotypy. Role médií v genderové socializaci zůstává neoddiskutovatelná. Televizní reklamu považuji za typický příklad mediálního formátu, který je v představování maskulinního a femininního genderu stereotypní. Ve své diplomové práci se zaměřuji na televizní reklamu na automobily a tuto domněnku podrobuji detailnímu zkoumání. Zároveň tím navazuji na svou bakalářskou práci, v níž jsem se zabývala genderovými stereotypy v dětských televizních reklamách. V rámci teoretických východisek se soustředím na obecné představení biologických a sociologických pohledů na gender, vývoj genderu a genderovou socializaci. Stručně také představuji teorii v oblasti médií a televizní reklamy. Metodologická část vysvětluje důvody výběru výzkumné metody a vytváří rámec a pravidla selekce a analýzy televizních reklam. S pomocí obsahové analýzy pak zkoumám 54 unikátních spotů propagujících automobily. Analyzuji celkem 24 proměnných u tří kódovacích jednotek - samotné reklamy, inzerovaného automobilu (automobilů) a postav vystupujících v reklamě. V...
Gender stereotypes and the prejudices associated with them are a frequently discussed issue in the society as well as in the academic world. Even though there is certain evidence of the changes in the media presentation of masculine and feminine roles, the stereotypical illustration of men and women still persists and the media have a significant impact on gender socialisation (Renzetti, Curran, 2003). TV advertising is a typical example of a media format presenting masculine and feminine genders unequally. This thesis examines this assumption focusing on the TV advertising of cars. I also follow-up on my bachelor thesis in which I dealt with the gender stereotypes in the TV advertising for children. In the research background and theory I concentrate on the general understanding of the biological and social views of gender, gender development and gender socialisation. I also provide a short introduction to the media as well as TV advertising theory. The methodological part explains the reasons for the usage of the selected research method and forms guidelines for the data analysis. 54 unique advertisements were analysed using quantitative content analysis which examined 24 variables associated with the three main categories: the advertising itself, the promoted car(s) and the participating...