Sportovec jako mediální celebrita v proměnách času
Sportsman as a Celebrity in Course of Time
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52212Identifikátory
SIS: 111801
Kolekce
- Kvalifikační práce [18343]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kraus, Jiří
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
24. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Sportovec, celebrita, Čáslavská, Sáblíková, Kodeš, Berdych, profesní život, životní styl, reklamaKlíčová slova (anglicky)
Sportsman, celebrity, Čáslavská, Sáblíková, Kodeš, Berdych, professional life, lifestyle, commercial(abstrakt) Diplomová práce pojednává o procesu celebritizace sportovců. Tento jev ilustruje na způsobu mediálního pokrytí sportovní kariéry gymnastky Věry Čáslavské, rychlobruslařky Martiny Sáblíkové a tenistů Jana Kodeše a Tomáše Berdycha. Porovnává mezi sebou socialistické deníky Československý sport a Lidovou demokracii a současná periodika Sport a Lidové noviny. Práce se zabývá charakteristikou pojmu celebrita, historií sportovních celebrit, typy lidí, z nichž se celebrity stávají, a společenským postavením sportovců. Články týkající se vybraných sportovců byly zkoumány prostřednictvím obsahové analýzy. Zkoumané texty byly rozřazeny do připravených kategorií (profesní život, životní styl, vztahy, milostný život, vzhled, osobnost, děti, zdraví, reklama). Na tento kvantitativní výzkum navazovala kvalitativní metoda zkoumání, která se věnovala spojení sportovců s reklamním odvětvím. Metoda spočívala v prozkoumání článků, které se věnovaly reklamním aktivitám sportovců. Práce se také věnuje popisu života a sportovní kariéry gymnastky Věry Čáslavské. Informace pocházejí z mediálních výstupů dobových tiskovin, přičemž je popsána nejen její sportovní kariéra, ale také období po roce 1990.
This diploma thesis discusses the process of celebritization of sportsmen. This phenomenon is illustrated with a form of the media coverage of sporting career of gymnast Věra Čáslavská, speed skater Martina Sáblíková and tennis players Jan Kodeš and Tomáš Berdych. The thesis compares socialist journals Československý sport and Lidová demokracie and current periodicals Sport and Lidové noviny. The work deals with the characteristics of the concept of celebrity, history of sports celebrities, types of people who are likely to become a celebrity, and social status of athletes. The articles related to the selected sportsmen were examined through content analysis. Researched texts were divided into prepared categories (professional life, lifestyle, relationships, love life, appearance, personality, children, health, advertising). This quantitative research was followed by qualitative research methods, which focused on athletes in the advertising industry. The method consisted of examining the articles about advertising activities of athletes. The work also deals with the description of life and sports career of gymnast Věra Čáslavská. The information comes from the media coverage of contemporary prints, which describes not only her athletic career, but also the period after 1990.