Role sociálních médií v počátcích egyptské revoluce 2011
The role of social in the beginnings of the 2011 Egyptian revolution
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52220Identifiers
Study Information System: 111967
Collections
- Kvalifikační práce [18343]
Author
Advisor
Referee
Nečas, Vlastimil
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Egypt 2011, revoluce, 25. leden, sociální média, Facebook, We Are All Khalid Said, April 6th Youth MovementKeywords (English)
Egypt 2011, revolution, January25th, social media, Facebook, We Are All Khalid Said, April 6th Youth MovementEgyptská revoluce 2011 je v médiích, stejně jako v prohlášení samotných organizací, které se na svržení prezidenta Husního Mubáraka podílely, prezentována jako revoluce sociálních médií. Hned po prvních třech dnech protestů při tom vláda 28. ledna nechala zablokovat internetové připojení, a úvod revoluce sociálních médií se tudíž částečně musel odehrát bez nich. Tato práce zkoumá jakou úlohu tedy sociální média mohla v úvodu revoluce hrát. Zaměřuje se při tom na oficiální facebookovou komunikaci dvou prominentních aktivistických hnutí - We Are All Khalid Said a April 6th Youth Movement, a to v období 1. ledna až 11. února 2011, kdy prezident Mubárak ohlásil svůj odchod z funkce. Výsledkem je zjištění, že Facebook sloužil těmto organizacím pouze jako jeden z nástrojů komunikace, které měly k dispozici, a které také aktivně využívaly. Přestože jedna ze zkoumaných skupin - We Are All Khalid Said - Facebook vedle šíření informací používala v prvních dnech revoluce také k organizaci a koordinaci jednotlivých demonstrací, a soustavně prezentovala sociální sítě jako nástroj, který zažehnul revoluci, nedokázala ani ona prolomit blokádu internetu, a po obnovení připojení již Facebook používala také pouze jako informační platformu - což byla funkce, kterou Facebook plnil pro druhé ze zkoumaných hnutí - April...
The Egyptian 2011 revolution is presented in media - as well as statements made by organisations participating in the overthrowing of Hosni Mubarak's regime - as a social media revolution. Despite the fact that internet has been shut down on the government's order on 28th January, just after three days of street protests, therefore forcing the social media revolution to go offline. This paper describes the role of social media in the events of the beginning of the revolution. It focuses on the official Facebook communication of two prominent anti-Mubarak organisations - We Are All Khalid Said and April 6th Youth Movement - in the period between 1st January and 11th February, the day when Hosni Mubarak resigned. The result of my research is that Facebook was only one of possible tools of communication actively employed by both of the organisations. While We Are All Khalid Said used Facebook not only to spread information but also to coordinate demonstrations - as well as constantly promoting Facebook as the tool that ignited the revolution, the activist group wasn't able to breach the internet blockade, and after the renewal of internet connection, it started using its Facebook account mainly as an information platform - which was the role that Facebook played for April 6th Youth Movement throughout...